Seuraava suomalainen sähköauto on tässä – Lightyear One valmistetaan Uudessakaupungissa

Valmet Automotive on tätä nykyä yksi maailman johtavista autoteollisuuden sopimusvalmistajista perinteikkään Uudenkaupungin autotehtaan myötä. Tällä hetkellä Suomessa kootaan Mersun A-luokkaa ja GLC-katumaasturia, mutta pian tarjonta laajenee aivan uuden automerkin tulokkaalla.

Tämä auto on Lightyear One -niminen täyssähköinen sedan, jolle sopivaa valmistuspaikkaa ehdittiin kuulemma etsiä yli vuoden päivät. Lopulta hollantilaislähtöinen Lightyear löysi Valmet Automotivesta omien sanojensa mukaan täydellisen kumppanin Onen sopimusvalmistukseen. Uudenkaupungin tehtaalla on kokemusta hieman vastaavasta kuviosta hybriditekniikalla varustetun Fisker Karman kohdalla, jota koottiin Suomessa vuosina 2011-2014 kunnes Fiskerin taru valitettavasti päättyi ennen aikojaan.

Toivoa siis sopii, että asiat sujuvat mallikkaammin startupiksi luettavan Lightyearin kanssa. Sopimuksen mukaan ensimmäiset prototyypit on tarkoitus koota Suomessa ensi tammikuun aikana, ja tuotannon pitäisi käynnistyä kesällä 2022. Aivan uuden automerkin ensimmäisen tuotteen tuominen myyntiin asti vie siis aikansa, koska Lightyearin ensimmäinen prototyyppi esiteltiin jo kaksi vuotta sitten.

One on liukkaan näköinen luiskaperä, jonka kattolinjasta voi löytää yhtymäkohtia esimerkiksi Audi A7:ään. Sähköauton mittasuhteet ovat kuitenkin omanlaisensa varsin lyhyen nokan ja aerodynamiikan ehdoilla venytetyn peräpään myötä. Samaa tarkoitusta palvelevat myös osittain verhotut takapyöränaukot, jotka tuovat Lightyeariin retrofuturistista henkeä. Todellisena erikoisuutena palvelevat auton kattoon, nokkapeltiin ja takaluukun kanteen integroidut aurinkopaneelit, jotka voivat Lightyearin mukaan tarjota parhaimmillaan 50-70 kilometriä lisärangea päivää kohti kesäkaudella.

Suosittelemme

Kokonaistoimintamatkaksi tavoitellaan 725 kilometriä yhdellä latauksella. Tässä on apua alhaisesta ilmanvastuskertoimesta, joka on ainoastaan 0.20. Onen voimanlähteinä palvelevat neljä pientä sähkömoottoria, jotka on sovitettu edistyksellisesti auton pyöriin. Akkupaketin kapasiteetiksi kerrotaan puolestaan 60 kWh. Suorituskyvyltään kyseessä ei ole mikään Teslan haastaja, koska ennakkotietojen mukaan kiihdytys nollasta sataan vie noin 10 sekuntia. Hinnan pitäisi puolestaan olla 150 000 euron luokkaa, mutta Onen valttikortti on erityisen pieni energiankulutus aurinkokennoja hyödyntävän teknologian myötä.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat