Seuraava sedan poistuu näyttämöltä – uudesta Alfa Romeo Giuliasta tulee crossover

Alfa Romeon nykyinen Giulia on kuulunut jo 10 vuoden ajan maailman hienoimpien sporttisedanien joukkoon. Ongelmana on vain se, että ostajat eivät ole tätä huomanneet ja niinpä Giulian myyntiluvut ovat jääneet mikroskooppisiksi saksalaisten premium-merkkien kilpailijoihin verrattuna.

Niinpä jossakin vaiheessa vuotta 2026 debytoiva seuraava Giulia vaihtaa korimallia. Julkisuuteen aiemmin tihkuneiden tietojen mukaan autosta tulisi jonkinlainen luiskaperäinen fastback, mutta se oli vain osa totuutta. Alfa Romeon ja Maseratin uusi toimitusjohtaja Santo Ficili kertoi nyt ranskalaiselle L’Argus-julkaisulle antamassaan haastattelussa, että Giulia saa uuden muotoilun lisäksi uuden autoluokan. Yksityiskohtiin asti ei vielä menty, mutta auton tyypin voi Ficilin mukaan päätellä siitä että se tehdään samalle pohjalevylle kuin Stelvio-katumaasturi.

Alfa Romeo Stelvio
Kuva: Alfa Romeo

Näin on toki ollut myös nykyisen Giulian kohdalla, mutta Ficilin lausunnot vihjaavat vahvasti siihen suuntaan että italialaismerkin sporttisedan muuttuu coupé-kattoiseksi crossoveriksi. Giulia toimisi siis jatkossa Stelvion ”vauhtiperäisenä” sisarmallina ja heittäisi haasteen esimerkiksi Mercedes GLC Coupélle sekä Audi Q5 Sportbackille. Tätä olettamusta vahvistaa myös se, että Giulian lähtökohtana toimiva käytännöllisempi Stelvio esitellään kaksikosta ensimmäisenä jo tämän vuoden puolella. Auton tuotannon pitäisi käynnistyä heinäkuussa, joten lanseeraukseen ei ole enää pitkä aika.

Uudesta Giuliasta saattaa tulla crossover-statuksestaan huolimatta perinteisiä katumaastureita matalampi muutenkin kuin kattolinjansa ohella, joten auto olisi hieman vastaavalla muotilla tehty kuin Alfan isäntänä toimivan Stellantis-konsernin mallit DS No8, Peugeot 408, Citroën C5 X ja tuleva Lancia Gamma. DS No8 ja Lancia Gamma tehdään STLA Medium -nimisen perusrakenteen varaan, kun taas Alfassa hyödynnetään esimerkiksi uudesta Dodge Chargerista tuttua STLA Largea.

Alfa Romeo Giulia
Kuva: Alfa Romeo

Tämä tarkoittaa sitä, että mahdolliset polttomoottoriversiot olisivat etuvetopohjaisen poikittaismoottorirakenteen sijasta Dodgen tavoin takavetolähtöisiä ja pitkittäismoottorisia kuten nykyinenkin Giulia. Uudesta Stelviosta piti tulla alun perin täyssähköauto, mutta markkinatilanteen muutos on saanut Alfan kehittämään myös polttomoottoria hyödyntäviä hybridivoimanlähteitä. Vastaavaa valikoimaa voidaan siis odottaa myös Giuliaan.

Suosittelemme


Muotoilun osalta tiedossa on ainakin ”toispuoleisesta” eturekisterikilvestä luopuminen Alfan Junior-aloitusmallin tyyliin, ja Juniorissa hyödynnettyjä entistä terävämpiä linjoja nähtäneen myös Giuliassa sekä Stelviossa. Tietoviihdejärjestelmään on puolestaan odotettavissa tekoälyä, ja ajoavustintarjonta on paljon entistä kattavampi. Giulian autoluokan muutoksen ja jenkkiautossakin hyödynnetyn perusrakenteen järkyttämiä Alfa-faneja lohduttanee sentään tieto auton valmistuspaikasta. Giulian tuotanto tapahtuu nimittäin Italian Cassinon tehtaalla Stelvion rinnalla entiseen malliin.

Alfa Romeo Junior
Kuva: Alfa Romeo
LähdeCarscoops

Lue lisää