MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Seuraava sähkö-Bemari tulossa – baijerilaismerkki julkaisi tiiserikuvan uudesta iX1:stä

Viime viikolla saatiin päivitellä jättimäisellä munuaismaskilla ja viirumaisilla valoilla varustettua BMW i7:ää, josta julkaistiin ensimmäiset tiiserikuvat. Nyt on puolestaan paljon pienemmän iX1:n vuoro.

Baijerilaiset julkaisivat tästäkin uutuudesta ensimmäisen tiiserikuvan ja kertoivat samalla, että kompakti sähkö-crossover esitellään koko komeudessaan vielä tämän vuoden aikana. Vähän sitä ennen lanseerataan myös polttomoottoreilla ja hybridivoimanlähteillä varustetun X1:n seuraava sukupolvi, jonka pohjalta sähköauto tehdään.

Tiiserikuva kertoo, että iX1 saa tuiman oloisen katseen ajovaloumpioiden ledien sekä mahdollisesti puskuriin sijoitettujen lisäledinauhojen myötä. Tässäkin BMW:ssä on kookkaan oloinen munuaismaski, mutta uuden 7-sarjan tai i7:n kaltaisista jättimunuaisista ei kuitenkaan tarvitse puhua. Sähköautossa maski on varmasti umpinainen, ja sitä kiertävät BMW:n i-mallien tunnusmerkiksi nousseet siniset raidat. Niitä löytyy puskuristakin, jossa vaikuttaisi olevan myös isoja ilmanottoaukkoja sähkötekniikasta huolimatta.

Muita muotoja joudutaan vielä arvuuttelemaan, mutta salavalokuvien perusteella X1:n ja sen myötä myös iX1:n tyyli on entistä lähempänä BMW:n isompia katumaastureita. Tietoviihdejärjestelmän ja koko auton liitettävyysmahdollisuudet ovat puolestaan BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipsen mukaan samalla tasolla tulevan XM-lippulaivan sekä pikapuoliin faceliftin saavien 3-sarjan ja X7:n tasolla.

Suosittelemme


X1:een ja iX1:een tulee siis digiajan mukainen kojelauta, jonka tunnuspiirteenä toimii leveä kaareva näyttö. Käyttöjärjestelmänä toimii sama BMW Operating System 8 kuin esimerkiksi uudessa 2-sarjan Active Tourerissa. BMW mainostaa uutta iX1:tä kompaktiksi mutta tilavaksi, joten ohjaamon mitat kasvavat todennäköisesti nykyiseen X1:een verrattuna. Kulusta vastaa puolestaan viidennen sukupolven eDrive-sähkövoimalinja, jonka pitäisi mahdollistaa noin 410-440 kilometrin toimintasäde WLTP-standardin mukaan mitattuna.

LähdeCarscoops

Lue lisää