Seuraava Audi A6 näyttää tältä – muotoilu ja tekniikka uudistuvat radikaalisti

Nykyiset Audit näyttävät kuin venäläisiltä maatuskanukeilta, joita löytyy lähes identtisen näköisinä useampaa eri kokoa. Merkin uudeksi päämuotoilijaksi värvätyn Marc Lichten kynänjälki alkaa kuitenkin jo näkyä uusimmissa Audeissa, ja esimerkiksi pieni Q2-crossover on suorastaan piristävä poikkeus rinkulamerkin muuhun mallistoon nähden.

Sedaneiden osalta uusi linja nähdään ensimmäistä kertaa seuraavan sukupolven A8:ssa, joka esitellään loppuvuodesta. Muotoihin otetaan mallia Audin Prologue-nimisistä konseptiautoista, eli luvassa on näyttävät lokasuojanpullistukset sekä voimakkaasti litistetty ja leventynyt kuusikulmainen maski. Merkin lippulaivan jälkeen vuorossa on pykälää pienempi A6, jonka uusi sukupolvi haastaa ensi vuodesta lähtien BMW 5-sarjan ja E-luokan Mersun.


A6 saattaa hyvinkin olla kolmikon näyttävin auto, koska siinäkin hyödynnetään Prologue-tutkielmien linjoja. Esikuvana toimii erityisesti artikkelikuvissa näkyvä Prologue Avant -niminen konsepti, joka antoi lähes suoraa esimakua tulevan farkku-A6:n muodoista. A6 Avant muuttuu nykymallia isommaksi ja käytännöllisemmäksi, mutta takalasi on silti entistä viistommassa kulmassa tyyliseikkojen vuoksi. Tarjolle tulee tietysti myös perinteinen sedan ja luokkansa pioneerina toiminut Allroad-maastofarkku.

Muotoilussa yritetään erottautua entistä enemmän muista Audeista, mutta kuorien alla hyödynnetään yhteistä tekniikkaa A8:n kanssa. Molemmat autot tehdään upouuden MLB-perusrakenteen varaan, jonka pitäisi laskea painoa noin 100 kilolla. A6 saa merkkinsä ensimmäisten volyymimallien joukossa 48 voltin sähköjärjestelmän, joka mahdollistaa mm. sähköisen turboahtimen käytön. A6:ssa sen avulla yritetään laskea kulutusta, ja yksi käyttökohde on kaksilitrainen TDI-nelosdiesel. Uusi sähköjärjestelmä mahdollistaa myös A8:ssa esiteltävän autonomisen ajamisen teknologian käytön. Tarjolle tulee esimerkiksi ruuhka-avustin, joka osaa luotsata autoa itsenäisesti 60 km/h:n nopeuteen asti.





Sisustan tyylikin laitetaan radikaalisti uusiksi, ja kaksin kappalein käytettävät kosketusnäytöt korvaavat perinteiset painikkeet ja rinkulamerkin nykyisen MMI-järjestelmän. Näyttöjen pitäisi myös antaa haptista palautetta sormenpäille, mikä on uutta automaailmassa.

Mallistoon tuodaan uutuutena noin 50 kilometrin sähköiseen toimintasäteeseen kykenevä e-tron-pistokehybridi, ja toki tarjolle tulee myös kattava valikoima neli- ja kuusipyttyisiä dieseleitä sekä bensakoneita. Niistä monien parina käytetään quattro-nelivetoa, joka nähdään myös myöhemmin esiteltävissä S- ja RS-tehoversioissa. A6:een pohjautuva viisiovinen coupé A7 uudistuu myöskin pian perusmallien jälkeen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...