Sedän sedan on nyt crossover – uusi Citroën C4 X täydentää ranskalaismerkin valikoimaa

Massamerkkien sedan-mallit ovat kuuluneet jo pitkään automaailman uhanalaisimpien lajien joukkoon. Nyt Citroën yrittää lähestyä perinteistä aihetta uudesta kulmasta.

Ranskalaismerkki esitteli C4 X:ksi nimetyn luomuksen, joka on ainakin ensi näkemältä varsin hämmentävä tapaus. X-kirjain mallimerkinnän perässä viestittää crossover-tyylistä, mutta jo lähtökohtana käytetty C4:n perusmalli on crossover. Niinpä autojen ainoa ulkoinen ero löytyy perästä, jota on X:ssä jatkettu 26 sentillä.

Citroën puhuu fastback-tyylistä, ja auton kattolinja onkin hyvin viisto. Todellisuudessa kyse on kuitenkin perinteisen konttiperän uudesta tulkinnasta, koska pelkästään takaluukun kansi aukeaa. Niinpä 510 litran tavaratila on kyllä vetoisuudeltaan 130 litraa perus-C4:ää suurempi, mutta lastausaukko on paljon pienempi.





Akseliväli on ennallaan, mutta takaistuimella pitäisi olla reilusti polvitilaa ja vähemmän pystyssä kulmassa oleva selkänoja. Kymmentuumaisella keskinäytöllä ja digitaalimittaristolla varustettu kojelautakin on entisellään, mutta tietoviihdejärjestelmänä toimii jo isommassa C5 X:ssä nähty MyCitroën Drive Plus. Sen luvataan tuovan mukanaan uuden käyttöliittymän, paremman puheohjauksen, enemmän liitettävyysmahdollisuuksia sekä etäpäivitysmahdollisuuden. Varusteluun kuuluu myös monia ajoavustimia osittain autonomisen menon sallivaan järjestelmään asti.

Suosittelemme

Ranskalaismerkin tavaramerkkinä toimivasta mukavuudesta vastaa progressiivisilla hydraulityynyillä varustettu jousitus, ja penkeissäkin on erityisen paljon vaahtomuovia. Uutuutta saa Euroopan joissakin maissa, Lähi-idässä ja Afrikassa myös bensa- ja dieselkoneilla, mutta Suomessa ja suurimmassa osassa muutakin Eurooppaa myydään pelkästään täyssähköistä ë-C4 X:ää. Yhden sähkömoottorin tuottamat 136 hevosvoimaa ja 260 newtonmetriä välitetään etupyörille, ja 50 kWh:n akussa hyödynnetään 400 voltin latausteknologiaa.

Toimintasäde on jo virallisen lukeman osalta melko vaatimaton, eli parhaimmillaan 360 kilometriä. Nollasta sataan -kiihdytys sujuu 9,5 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 150 km/h:n lukemaan. Fastback-tyylinen crossover-sedan valmistetaan Espanjan Madridissa, ja myynti starttaa syksyn mittaan. Suomeen ensimmäisiä autoja odotetaan ensi vuoden alussa, mutta hinnat eivät ole vielä tiedossa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.