Salaiset tiedot lipsautettiin LinkedIniin – seuraavan sukupolven Mustangista tulee kaksi hybridiversiota

Puritaanit ovat viime aikoina saaneet päivitellä Fordin Mustang Mach-E-sähköautoa, jolla ei ele nimeä lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä alkuperäisen villihevon kanssa. Myös ”aito” Mustang sähköistyy, mutta keulalla murisee edelleen haluttaessa viisilitrainen veekasi.

Ford vahvisti jo aiemmin, että legendaarinen poniauto saa sähkövoimaa seuraavassa sukupolvessaan. Yksityiskohdat jätettiin virallisella tasolla vielä hämärän peittoon, mutta nyt niistä saatiin lisätietoja vähemmän virallista kautta. Eräs ovaalimerkin insinööri päivitti nimittäin LinkedIn-profiiliinsa työhistoriansa, johon kuului myös viiden kuukauden jakso koodinimellä S650 tunnetun tulevan Mustangin kehitystyön parissa viime vuoden heinä- ja marraskuun välisenä aikana.

Antamiensa tietojen mukaan insinööri työskenteli tuolloin sekä 2,3-litraisen neloskoneen että viisilitraisen kasin hybridiversioiden parissa, joten poniauton perusmoottorit säilyvät ilmeisesti ennallaan sukupolvenvaihdoksen jälkeenkin. Nyky-Mustangin 2,3-litraisessa EcoBoost-turbonelosessa on Atlantin toisella puolella joko 314 tai 335 hevosvoimaa, kun taas viisilitrainen vaparikasi tuottaa parhaimmillaan 487 heppaa Mach 1 -erikoismallissa.

Uusien hybridivoimanlähteiden teholukemista ei ole vielä tietoa. Ford kertoi kuitenkin jo kolmisen vuotta sitten, että hybridi-Mustangeissa on V8-tason suorituskyky mutta enemmän alavääntöä. Samalla myös taloudellisuus kohenee ainakin kaupunkiajossa, jolloin kasvavat bensanhinnat eivät ole Mustang-kuskeille enää täyttä myrkkyä. Huhujen mukaan uusi Mustang saa myös nelivedon, jota tarjotaan jo nyt poniauton pahimpiin kilpailijoihin kuuluvaan Dodge Challengeriin.

Suosittelemme

Mustangin jokapyöräveto ei ole kuitenkaan perinteistä mallia. Ford on jo patentoinut hybrideihin tarkoitetun järjestelmän, jossa bensakasi yhdistetään kahteen sähkömoottoriin. Polttomoottorin voima ohjataan tuttuun tyyliin takapyörille, kun taas sähkömoottorien tuottama teho menee etuakselille. Tekniikan käytännön yksityiskohdista ei ole vielä tietoa, ja mallivuotta 2023 edustavan uuden Mustangin testiprototyyppejäkään ei ole vielä onnistuttu bongaamaan salavalokuvaajien linsseille. Maantietestien pitäisi kuitenkin alkaa pian, jos auto aiotaan esitellä vielä ensi vuoden aikana.

LähdeCarscoops

Lue lisää