Saksalaisspesialisti tekee klassisesta SLC-Mersusta modernin suorituskyvyn tarjoavan urheiluauton – Mechatronikin Project 107 on päässyt jo ratatesteihin

Stuttgartin pohjoispuolella päämajaansa pitävä Mechatronik on erikoistunut klassisten Mersujen huipputason entisöinteihin. Restaurointien lisäksi vuodesta 1997 toiminut firma on asentanut modernimpien Mercedesten voimanlähteitä tähtimerkin klassikkomalleihin.

New Tech -nimistä sarjaa ovat tähän mennessä edustaneet W111-korinen S-luokan coupé ja avomalli sekä Pagoda-lempinimellä tunnettu 1960-luvun SL. Ne ovat näyttäneet uudemmasta tekniikasta huolimatta ulospäin täysin vakiolta, mutta Mechatronikin uusin projekti on toista maata. Sen lähtökohdaksi on valittu Pagodan seuraajasukupolven, eli 107-mallisarjan nelipaikkainen coupé SLC.

Project 107:ksi nimetystä luomuksesta on saatu rakennettua kaksi prototyyppiä, joita on päästy testaamaan jo kattavasti. Automaailman uutuuksien tavoin naamioteipatuilla autoilla on ajettu esimerkiksi Hockenheimin radalla lupaavin tuloksin. Testiprotolla kierrettiin rata yli 300 kertaa, ja ainoastaan jarrulevyt sekä -palat jouduttiin rasituksen seurauksena vaihtamaan.

Naamioinnista huolimatta SLC:n koriin tehdyt muutokset käyvät hyvin ilmi. Mechatronikin luomus istuu paljon alkuperäistä matalammalla, ja pyöränaukotkin on suurennettu lähes rata-autotyyliin. Etuhelmakin edustaa samaa linjaa, ja toisesta testiprototyypistä löytyvät myös massiiviset sivuhelmat sekä takaspoileri. Lisäksi pakoputkenpäät tulevat ulos keskeltä perää, kun taas alkuperäisauton putkenpäät kaartuivat hillitysti peräpellin vasemmasta reunasta. Auto on materiaalienkin osalta yhdistelmä uutta ja vanhaa, koska monet korinosat on tehty hiilikuidusta.

Suosittelemme


Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta ulkokuvien perusteella varusteluun kuuluvat ainakin Recaron kuppipenkit ja turvakaaret. Myöskään konepellin alle ei ole päästy vielä kurkistamaan, mutta joitakin tietoja Mechatronik on suostunut jo antamaan. Voimanlähteeksi on kuulemma tarjolla kaksi eri vaihtoehtoa, ja toinen niistä on manuaalivaihteistoon yhdistetty veekasi. Tämä yhdistelmä on Mercedeksen mittapuulla varsin eksoottinen, ja moottori on todennäköisesti peräisin AMG:n lähimenneisyyden valikoimasta.

Jäämme siis odottelemaan teknisten tietojen ja lopullisten kuvien julkaisua. Mitään halpaa hupia Mechatronikin Project 107 ei varmastikaan tule olemaan, koska firman muista modernisoiduista klassikoista täytyy pulittaa vähintään 400 000 euron luokkaa oleva summa. Paljon pidemmälle muokattu SLC voi nousta vielä tätä kalliimmaksi, mutta toisaalta suorituskyvynkin pitäisi olla modernien urheiluautojen tasoa.

Lue lisää