Saksalaisesta ladosta löytyi varsinainen aarre – alkuperäiskuntoisena säilyneestä Lamborghini Miurasta odotetaan huutokaupassa vähintään miljoonaa euroa

Vuonna 1966 esiteltyä Lamborghini Miuraa on usein kutsuttu maailman ensimmäiseksi superautoksi, ja Miuran harteille on sovitettu myös maailman kauneimman auton viittaa. Miura edusti lähes veistoksellisesti kaartuvine linjoineen vielä Lamborghinin 1960-luvun estetiikkaa, kunnes seuraavan vuosikymmenen Countach vei merkin lopullisesti kohti kulmikkaita ja teräviä muotoja.

Miuran status on tehnyt siitä myös yhden kaikkein arvokkaimmista klassikkoautoista. Suurin osa Miuroista on nykyään huippuentisöityjä, mutta mukaan mahtuu myös muutama täysin alkuperäiskuntoisena säilynyt yksilö. Nyt näiden autojen joukko lisääntyi Saksan Schwarzwaldin alueelta löytyneellä keltaisella Miura P400 S:llä, joka edustaa vuosimallia 1971.

Alustanumerolla 4245 varustettu Lambo myytiin uutena Nürnbergin kaupungissa asuneelle Walter Beckerille, joka toimi mainosalan johtotehtävissä. Miura viipyi hänellä kolme vuotta, kunnes auto jatkoi matkaansa eteenpäin harrastajatason kilpa-autoilijana kunnostautuneelle Hans-Peter Weberille. Hän piti auton todella pitkään, eli kuolemaansa saakka vuonna 2015.

Pian tämän jälkeen Miura vietiin säilytykseen Weberin ystävän latoon Schwarzwaldissa. Auto on säilynyt siellä näihin päiviin asti, ja kyseessä on todellinen poikkeusyksilö. Lamborghinin mittarissa on nimittäin vain 29 020 kilometrin ajomäärä, ja auto on Schrothin turvavöitä sekä etuvilkkuja lukuun ottamatta täysin alkuperäiskunnossa.

Ulkoväriksi Miuraan on aikoinaan valittu Giallo Fly -keltainen, joka saa kontrastia persoonallisesta sinisestä sisustasta. P400 S:n kulusta vastaa alkuperäinen 3,9-litrainen V12, joka tuottaa 370 heppaa. Auto myydään RM Sotheby’sin huutokaupassa, joka pidetään lokakuussa Lontoossa. Miuran hinnaksi arvellaan vähintään miljoona euroa, mikä voi olla jopa alakanttiin lähes täysin alkuperäiskuntoisesta autosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...