Saksalaisesta ladosta löytyi varsinainen aarre – alkuperäiskuntoisena säilyneestä Lamborghini Miurasta odotetaan huutokaupassa vähintään miljoonaa euroa

Vuonna 1966 esiteltyä Lamborghini Miuraa on usein kutsuttu maailman ensimmäiseksi superautoksi, ja Miuran harteille on sovitettu myös maailman kauneimman auton viittaa. Miura edusti lähes veistoksellisesti kaartuvine linjoineen vielä Lamborghinin 1960-luvun estetiikkaa, kunnes seuraavan vuosikymmenen Countach vei merkin lopullisesti kohti kulmikkaita ja teräviä muotoja.

Miuran status on tehnyt siitä myös yhden kaikkein arvokkaimmista klassikkoautoista. Suurin osa Miuroista on nykyään huippuentisöityjä, mutta mukaan mahtuu myös muutama täysin alkuperäiskuntoisena säilynyt yksilö. Nyt näiden autojen joukko lisääntyi Saksan Schwarzwaldin alueelta löytyneellä keltaisella Miura P400 S:llä, joka edustaa vuosimallia 1971.





Alustanumerolla 4245 varustettu Lambo myytiin uutena Nürnbergin kaupungissa asuneelle Walter Beckerille, joka toimi mainosalan johtotehtävissä. Miura viipyi hänellä kolme vuotta, kunnes auto jatkoi matkaansa eteenpäin harrastajatason kilpa-autoilijana kunnostautuneelle Hans-Peter Weberille. Hän piti auton todella pitkään, eli kuolemaansa saakka vuonna 2015.

Pian tämän jälkeen Miura vietiin säilytykseen Weberin ystävän latoon Schwarzwaldissa. Auto on säilynyt siellä näihin päiviin asti, ja kyseessä on todellinen poikkeusyksilö. Lamborghinin mittarissa on nimittäin vain 29 020 kilometrin ajomäärä, ja auto on Schrothin turvavöitä sekä etuvilkkuja lukuun ottamatta täysin alkuperäiskunnossa.

Ulkoväriksi Miuraan on aikoinaan valittu Giallo Fly -keltainen, joka saa kontrastia persoonallisesta sinisestä sisustasta. P400 S:n kulusta vastaa alkuperäinen 3,9-litrainen V12, joka tuottaa 370 heppaa. Auto myydään RM Sotheby’sin huutokaupassa, joka pidetään lokakuussa Lontoossa. Miuran hinnaksi arvellaan vähintään miljoona euroa, mikä voi olla jopa alakanttiin lähes täysin alkuperäiskuntoisesta autosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...