Lahden Classic Motor Show’ssa nähtiin alkuperäiskuntoon entisöityjen klassikoiden lisäksi muutamia hyvällä maulla rakenneltuja yksilöitä. Niiden joukkoon lukeutui myös todella harvinainen avo-Ford Saksasta amerikkalaisella voimanlähteellä.
Kyseinen auto on vuoden 1971 Ford 20M RS, joka kuuluu kalajokilaiselle Antti Tanhualalle. Kyseinen korimalli on periaatteessa osa Fordin perinteikästä Taunus-sarjaa, mutta P7-sukupolven aikana tuota nimeä ei käytetty. Niinpä auto tunnetaan 20M:nä tai tuttavallisemmin 20-metrisenä. P7 tuotiin markkinoille vuonna 1967, mutta auto ei menestynyt markkinoilla odotusten mukaisesti. Niinpä se sai kattavan faceliftin P7b:ksi jo vuotta myöhemmin.
Tämän auton erikoisuus on sen avokori, joka ei ole todellakaan syntynyt kotimaisten laikkamestareiden hengentuotteena. Ford on sen sijaan muutettu jo uutena avoautoksi Karl Deutschin koripajalla Saksan Kölnissä, eli samassa kaupungissa jossa se on valmistettu. Ovaalimerkki ei tehnyt itse avomalleja 1950-luvulta 1970-luvulle saakka, vaan niistä vastasi useimmiten Karl Deutsch.
Valinta oli luonteva, koska Deutsch oli tehnyt tiivistä yhteistyötä Fordin kanssa jo vuodesta 1931 lähtien. Tästä huolimatta Deutsch rakensi avoautoja myös esimerkiksi Fordin pahimpiin kilpailijoihin kuuluneen Opelin sekä Audin, BMW:n, DKW:n ja Borgwardin malleista. Deutsch käytti lähtökohtanaan valmiita autoja, joihin tehtiin avokorin vaatimat muutokset ja jäykisteet. Firman taival alkoi jo vuonna 1916, ja loppu koitti vuonna 1972. Yhdeksi viimeisistä Deutschin luomuksista jäi Caprin avoversio, jonka kiinteitä ovenkarmeja ei enää vaivauduttu modifioimaan katon poistosta huolimatta.
Suosittelemme
Deutschin kokonaistuotantomääristä ei ole selvillä kovin tarkkoja lukuja, mutta kahdenkymmenen vuoden aikana valmistui todennäköisesti noin 500 avoautoa Fordin M-sarjan mallien pohjalta. Niistä nykypäivään on selvinnyt vain murto-osa, joiden joukkoon myös juttumme auto kuuluu. 20M oli päässyt jo vuosikymmeniä sitten huonoon kuntoon, ja 1990-luvulla puhki ruostuneen yksilön parsi kasaan eräs saksalainen Ford-harrastaja. Ebay-kaupan myötä auto päätyi myöhemmin Suomeen IS Automotiven Ilmo Saarelan toimesta, mutta hän myi edelleen lohduttomaksi osoittautuneen aihion eteenpäin.
20M päätyi välivaiheiden kautta nykyiselle omistajalleen vuonna 2013. Pyörillään seisseen, mutta muuten tyhjänä hylsynä tulleen aihion surkea kunto ja puutteellisuus venyttivät korjaustoimet lopulta lähes yhdeksän vuoden mittaisiksi. Alustan ja tekniikan osalta Antti Tanhuala ei tyytynyt alkuperäiseen, vaan nokalle sovitettiin Fordin Atlantin takaisesta tuotannosta peräisin oleva pikkulohkokasi.
221-kuutiotuumainen, eli 3,6-litrainen mylly löytyi vuoden 1962 Fairlanesta. Se sopi euroauton nokalle yllättävän helposti, mutta esimerkiksi jäähdytintä piti siirtää koneen tieltä. Alkuperäistä sporttisempaa henkeä haluttiin myös ulkokuoreen, ja niinpä punaista autoa koristavat nyt Etelä-Afrikan tehtaalla valmistetun 20M RS:n mukaiset mustat raidat. Pientä hifistelyä harrastettiin myös etulokasuojien merkkien kanssa, jotka kertovat nyt veekasista ja 3600 kuutiosentin iskutilavuudesta täysin alkuperäisten merkkien tyyliin.
Avokorisen 20M:n alla pyörivät korin kanssa sävy sävyyn maalatut hunajakennovanteet, ja sisustakin on saanut punamustan verhoilun sekä originaalia sporttisemmat ja paremman sivutuen antavat etupenkit. Projekti vaati lopulta tuhansia tunteja, ja se tehtiin pääosin 25 neliön kokoisessa kotitallissa. Ainoastaan hiekkapuhallus, moottorin koneistus, verhoilutyöt ja korin pintamaalaus jouduttiin teettämään muualla.
Auto on Tanhualan tietojen mukaan Suomen ainoa Deutschin tekemä avo-”Taunus”, joten juuri valmistuneella Fordilla kelpaa kurvailla kohti kesän muita tapahtumia.