Saksalainen virityspaja otti jo uuden ”baby-Ferrarin” käsittelyynsä – hybridi-V6:lla varustettu 296 GTB saa peräti 900 hepan kokonaistehon

Viime kesänä esitelty 296 GTB on ensimmäinen V6:lla varustettu ”oikea” Ferrari. Reilun viiden vuosikymmenen takaisessa Dinossa hyödynnetiin myös kuusipyttyistä konetta, mutta auto ei saanut tehtaalta Ferrarin logoja juuri tästä syystä.

Maranellon merkin uuden aloitusmallin ei tarvitse hävetä ainakaan tehojensa puolesta isompiensa seurassa, koska jo pelkkä kolmilitrainen tuplaturbo-V6 tuottaa 663 hevosvoimaa. Kun tähän lisätään vielä sähkömoottorin voimavarat, kokonaisteho on hulppeat 830 heppaa. Pelkän sähkön voimin voi rullailla äänettömästi parhaimmillaan 25 kilometriä, joten 296 GTB tarjoaa periaatteessa jokaiselle jotakin omassa segmentissään.

Auton retrohenkistä muotoilua on kuitenkin ehditty moittia jo liiankin kiltiksi, ja hybridivoimalinjakaan ei ole kaikkien mieleen. Niinpä saksalainen DMC Tuning on kehittänyt 296 GTB:hen virityspaketin, joka tekee italialaiskaunottaresta kertaluokkaa häijymmän oloisen ilmestyksen. Polttomoottorin ohjauselektroniikkaa kontrolloivan uuden boksin avulla tuplaturbokuutosesta revitään irti 70 lisähevosvoimaa, jolloin kokonaisteho kirjataan 900 hepan tasalukuun.

Tämän myötä superauton kerrotaan pinkaisevan nollasta kahteensataan 7,1 sekunnissa, eli 0,2 sekuntia vakioautoa nopeammin. Nollasta sataan pyrähdetään puolestaan 2,8 sekunnissa, ja huippunopeus on yli 308 km/h. Suorituskyky vastaa siis luomukselle annettua Squalo-nimeä, joka on italiaa ja tarkoittaa haita. Nimi on kuulemma saanut inspiraationsa DMC:n kehittämästä hiilikuituisesta korisarjasta, joka tuo joidenkin kaipaamaa aggressiivisuutta 296 GTB:n puhtaisiin linjoihin.

Suosittelemme

Takakulmaan lisätyn spoilerin pitäisi kasvattaa myös maaefektiä sivuhelmojen alle sovitettujen lisäpalikoiden tavoin. Korimuutokset viimeistellään pienellä spoilerilipalla takana sekä puskurin alla komeilevaan diffuusoriin sovitetulla osalla. Hiilikuituiset osat saa joko kiiltävällä tai mattapintaisella viimeistelyllä. Lisäksi alustaa madalletaan 35 millin verran uusilla jousilla, ja Ferrarin alle sovitetaan Pur Wheelsin valmistamat monipuolavanteet. Niiden koko on edessä 21 ja takana 22 tuumaa. Sisustaankin on tarjolla erilaisia lisähöysteitä, mutta tuning-palikoiden hintaa DMC ei suostu vielä kertomaan.

LähdeAuto Bild

Lue lisää