Saksassa majaansa pitävä Emilia Auto kertoi viime vuoden lopulla restomod-suunnitelmistaan. Firman ideana oli yhdistää Alfan klassisen coupén kori modernin Giulian tekniikkaan, ja projekti on nyt edennyt luonnoskuvien asteelle.
Emilia Auto on kuulemma saanut luomuksestaan jo muutamia tilauksia, ja auton prototyyppi on parhaillaan työn alla. Saksalaisten projektissa hyödynnetään 1960- ja 1970-lukujen Alfa Giulia GT Coupen koria, joten tekniikan lainaaminen uudesta Giuliasta ei kuulosta miltään pyhäinhäväistykseltä. Vuosikymmeniä ulkoasua tuoreempi tekniikka on kuitenkin sen verran eri kaliiberia, että vanhan Giulian koria pitää muokata kattavasti.
Quadrifoglion 2,9-litrainen tuplaturbo-V6 vaatii esimerkiksi sen verran isot välijäähdyttimet, että koria on pitänyt jatkaa 40 millillä. Auton keulalla tarvitaan myös alkuperäistä isompia ilma-aukkoja, jotta sekä voimanlähdettä että jarruja saadaan jäähdytettyä tarpeeksi tehokkaasti. Pyöränaukotkin ovat reilusti alkuperäistä suuremmat, ja sama koskee myös vanteita. Niiden design on lainattu klassikosta, mutta muhkeamman koon ansiosta taakse mahtuvat modernit jarrut jotka myös jäähtyvät riittävästi.
Suosittelemme
Konepellin etureunan tunnusomainen pykälä on saatu säilytettyä, mutta pellin keskiosaan on sovitettu modernin Giulian kaltainen pullistus Ferrari-pohjaisen 540-heppaisen voimanlähteen sovittamiseksi nokalle. Moderneihin herkkuihin kuuluvat myös keskikonsoliin sijoitettava 8,8-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, ilmastointi sekä nykyaikaiset ledivalot niin edessä kuin takana. Saatavilla on myös peruutuskamera, jos asiakas sellaisen haluaa.
Restomodista pyydettävällä 400 000 eurolla saa monia muitakin räätälöintejä ostajan toiveiden mukaan. Asiakas saa päättää ulkovärin lisäksi mm. sisämattojen, vanteiden, turvakaarten, kattoverhoilun sekä jarrusatuloiden sävyn. Lisäksi valittavissa ovat esimerkiksi kojelaudan verhoilumateriaali sekä äänentoistojärjestelmän tyyppi. Vapaita tuotantoslotteja olisi kuulemma vielä jäljellä oman restomodin saamiseksi alle ensi vuoden loppupuolella, joten tarpeeksi paksulompakkoiset Alfa-fanit voivat olla yhteydessä Saksan suuntaan.