Saksalainen kuplaspesialisti rakensi oman unelma-autonsa – 2,7-litraisella koneella varustettu Memminger Roadster näyttää jo lähes Porschelta

Saksalainen Georg Memminger on yksi Euroopan kuuluisimmista Kuplavolkkareihin erikoistuneista spesialisteista. Hän on entisöinyt niitä entiseen loistoonsa tai jopa alkuperäistä hienommiksi jo lähes 20 vuoden ajan. Memminger on keskittynyt erityisesti avomallisiin Kupliin, joita on paranneltu monin tavoin. Tällaisesta luomuksesta joutuu maksamaan myös kunnon hinnan, joka on usein kohonnut tehdasuusia avoautoja korkeammaksi.

Miehen unelmana on kuitenkin aina ollut oman automallin rakentaminen. Nyt sen aika on koittanut, mutta Georg Memminger ei ole kuitenkaan päässyt kokonaan irti juuristaan. Memminger Roadster 2.7 -niminen menopeli perustuu nimittäin vahvasti Kuplaan, mutta auton olemus on kertaluokkaa sporttisempi. Roadsterissa käytetään VW:n pohjalevyä, jonka akselivälikin on säilytetty ennallaan. Myös moottori on edelleen matkustajien takana, mutta se on huomattavasti lähempänä auton keskilinjaa. Tämän myötä Roadsterista on tullut kaksipaikkainen aitoon urheiluautotyyliin.

-- MAINOS --

Takana käytetään vinoilla tukivarsilla varustettua akselistoa, ja etuakseliston rakennetta on vahvistettu. Jarrut on puolestaan lainattu Porschelta. Etujarrulevyjen halkaisija on 278 milliä, ja takana luotetaan 262-millisiin levyihin. Jarrut piilevät 18-tuumaisten viisipuolaisten vanteiden takana, jotka on kietaistu edessä 225/45- ja takana 255/40 -profiilisille kumeille. Sporttisutta löytyy myös auton linjoista. Kuplan perusmuodot ovat tallella, mutta Roadster vaikuttaa paljon matalammalta ja leveämmältä. Lokasuojatkin ovat alkuperäistä muhkeammat, ja sama koskee myös astinlautoja.

-- MAINOS --




Myös tuulilasinkarmia on madallettu, ja matkustajien takana komeilee kaksi auton muotoihin integroitua turvakaarta. Lisäksi peräpään muotoihin on integroitu takaspoileri. Kori on tehty teräksisen putkirungon varaan, joka on hitsattu kiinni Kuplan pohjalevyyn. Nämä toimenpiteet ovat olleet tarpeen, koska Roadsterissa on aivan eri tavalla potkua kuin alkuperäisessä Kuplavolkkarissa. Autossa on edelleen ilmajäähdytetty nelisylinterinen bokserikone, mutta sen iskutilavuus on peräti 2,7 litraa. Huipputehoksi kerrotaan 210 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan 247 newtonin lukemaan.

-- MAINOS --

Voima välitetään takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta, ja katalysaattori puhdistaa pakokaasuja. Kiihtyvyysarvoja ei ole suostuttu kertomaan, mutta huippunopeus on kuulemma yli 200 km/h. Autossa ei ole mitään moderneja ajoavustimia tai tietoviihdelaitteita, mikä auttaa pitämään painon kurissa. Roadsterille ei olekaan siunaantunut kuin noin 800 kilon massa, mikä lupaa melkoisen hauskaa kyytiä. Sitä on luvassa korkeintaan 20 onnelliselle omistajalle, jotka pääsevät oman Roadsterinsa rattiin vielä määrittelemättömällä hinnalla.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.