Saksa aikoo kutsua takaisin 12 miljoonaa dieselautoa – autonvalmistajat joutuvat maksumiehiksi

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselmoottorien ympärillä ei ota laantuakseen. Jopa muutamien autonvalmistajien johtajat ovat todenneet, että dieselin päivät henkilöautojen voimanlähteenä alkavat olla pian luetut, ja nyt Saksan liikenneministeriö laittaa lisää vettä myllyyn.

Uutistoimisto Reuters kertoo nimittäin, että ministeriö on parhaillaan keskustelemassa usean autonvalmistajan kanssa noin 12 miljoonan dieselauton takaisinkutsusta. Tarkoista automalleista ei ole vielä tietoa, mutta kampanja koskee kuulemma sekä Euro 4 -, Euro 5 – että Euro 6 -päästömääräysten mukaisia nakuttajia.

Takaisinkutsun tarkoituksena on saada näihin autoihin asennettua päivitetty moottorin softa. Tämä on osa Saksan hallituksen isompaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on typen myrkyllisten oksidipäästöjen leikkaaminen jopa neljänneksellä.

Kampanjan tarkat yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta Saksan hallituksen tarkoituksena on laittaa autonvalmistajat maksumiehiksi. Kyse ei ole ihan pienistä summista, koska takaisinkutsujen kokonaishinnan arvioidaan asettuvan 1,5:n ja 2,5 miljardin euron välimaastoon. Lisäksi autonvalmistajien pitää ilmeisesti esittää päästöjä leikkaavat suunnitelmansa jo ennen Saksan liittopäivävaaleja, jotka pidetään syyskuun loppupuolella.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska myös saksalaiset kaupungit harkitsevat omia toimenpiteitään dieselautojen varalle. Sekä Mercedeksen ja Porschen kotipesänä tunnettu Stuttgart että BMW:n kotikaupunki München suunnittelevat kieltävänsä dieselautoilla ajamisen kaupungissa tiettyinä päivinä, joten nakuttajien omistajilla ei ole helppoa Saksassakaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...