Saksa aikoo kutsua takaisin 12 miljoonaa dieselautoa – autonvalmistajat joutuvat maksumiehiksi

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselmoottorien ympärillä ei ota laantuakseen. Jopa muutamien autonvalmistajien johtajat ovat todenneet, että dieselin päivät henkilöautojen voimanlähteenä alkavat olla pian luetut, ja nyt Saksan liikenneministeriö laittaa lisää vettä myllyyn.

Uutistoimisto Reuters kertoo nimittäin, että ministeriö on parhaillaan keskustelemassa usean autonvalmistajan kanssa noin 12 miljoonan dieselauton takaisinkutsusta. Tarkoista automalleista ei ole vielä tietoa, mutta kampanja koskee kuulemma sekä Euro 4 -, Euro 5 – että Euro 6 -päästömääräysten mukaisia nakuttajia.

-- MAINOS --

Takaisinkutsun tarkoituksena on saada näihin autoihin asennettua päivitetty moottorin softa. Tämä on osa Saksan hallituksen isompaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on typen myrkyllisten oksidipäästöjen leikkaaminen jopa neljänneksellä.

Kampanjan tarkat yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta Saksan hallituksen tarkoituksena on laittaa autonvalmistajat maksumiehiksi. Kyse ei ole ihan pienistä summista, koska takaisinkutsujen kokonaishinnan arvioidaan asettuvan 1,5:n ja 2,5 miljardin euron välimaastoon. Lisäksi autonvalmistajien pitää ilmeisesti esittää päästöjä leikkaavat suunnitelmansa jo ennen Saksan liittopäivävaaleja, jotka pidetään syyskuun loppupuolella.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska myös saksalaiset kaupungit harkitsevat omia toimenpiteitään dieselautojen varalle. Sekä Mercedeksen ja Porschen kotipesänä tunnettu Stuttgart että BMW:n kotikaupunki München suunnittelevat kieltävänsä dieselautoilla ajamisen kaupungissa tiettyinä päivinä, joten nakuttajien omistajilla ei ole helppoa Saksassakaan.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.