Saksa aikoo kutsua takaisin 12 miljoonaa dieselautoa – autonvalmistajat joutuvat maksumiehiksi

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselmoottorien ympärillä ei ota laantuakseen. Jopa muutamien autonvalmistajien johtajat ovat todenneet, että dieselin päivät henkilöautojen voimanlähteenä alkavat olla pian luetut, ja nyt Saksan liikenneministeriö laittaa lisää vettä myllyyn.

Uutistoimisto Reuters kertoo nimittäin, että ministeriö on parhaillaan keskustelemassa usean autonvalmistajan kanssa noin 12 miljoonan dieselauton takaisinkutsusta. Tarkoista automalleista ei ole vielä tietoa, mutta kampanja koskee kuulemma sekä Euro 4 -, Euro 5 – että Euro 6 -päästömääräysten mukaisia nakuttajia.

Takaisinkutsun tarkoituksena on saada näihin autoihin asennettua päivitetty moottorin softa. Tämä on osa Saksan hallituksen isompaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on typen myrkyllisten oksidipäästöjen leikkaaminen jopa neljänneksellä.


Kampanjan tarkat yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta Saksan hallituksen tarkoituksena on laittaa autonvalmistajat maksumiehiksi. Kyse ei ole ihan pienistä summista, koska takaisinkutsujen kokonaishinnan arvioidaan asettuvan 1,5:n ja 2,5 miljardin euron välimaastoon. Lisäksi autonvalmistajien pitää ilmeisesti esittää päästöjä leikkaavat suunnitelmansa jo ennen Saksan liittopäivävaaleja, jotka pidetään syyskuun loppupuolella.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska myös saksalaiset kaupungit harkitsevat omia toimenpiteitään dieselautojen varalle. Sekä Mercedeksen ja Porschen kotipesänä tunnettu Stuttgart että BMW:n kotikaupunki München suunnittelevat kieltävänsä dieselautoilla ajamisen kaupungissa tiettyinä päivinä, joten nakuttajien omistajilla ei ole helppoa Saksassakaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...