Sähköisiä uutisia Koreasta – uusi Kia EV6 tarjoaa parhaimmillaan 510 kilometrin toimintasäteen ja 3,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan

Kia esitteli muutama viikko sitten upouuden EV6-sähköautonsa, joka on eräänlainen coupé-kattoisen crossoverin ja farmarin sekoitus. Nyt autosta julkaistiin tarkemmat tekniset tiedot, joissa ei ole häpeämistä edes Teslan rinnalla.

Korealaismerkki mainostaa, että EV6 yhdistää samaan pakettiin pitkän toimintamatkan, 800 voltin pikalatausmahdollisuuden ja tyylikkään crossover-muotoilun. Design on aina makuasia, mutta ainakin se on täysin erilainen Kian muihin malleihin verrattuna tuoreen ”Opposites United” -muotoilufilosofian ansiosta. Myös auton perusrakenne on täysin uusi, koska EV6 tehdään Hyundain ja Kian E-GMP-pohjalevylle, joka on suunniteltu pelkästään sähköautokäyttöön.



 





EV6:n akut saa ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista vain 18 minuutissa, kun käytössä on 800 V:n pikalataus. Suorituskykyä löytyy myös itse autosta, koska EV6:n GT-versio pinkaisee nollasta sataan ainoastaan 3,5 sekunnissa ja yltää sähköautolle todella kunnioitettavaan 260 km/h:n huippunopeuteen. WLTP-standardin mukaiseksi toimintasäteeksi kerrotaan puolestaan parhaimmillaan 510 kilometriä, mutta tämä arvo on laskettu kaksivetoiselle versiolle.

EV6:ta saa kahtena eri akkuversiona, joiden kapasiteetit ovat 77,4 kWh ja 58,0 kWh. Uutuus saa myös kunnian olla Kian ensimmäinen sähköauto, jota saa niin taka- kuin nelivetoisenakin. Takavetoisessa 77,4 kWh:n versiossa käytetään 229 hevosvoimaa tuottavaa sähkömoottoria, kun taas nelivetomallin kaksi sähkömoottoria tuottavat etu- ja taka-akselille yhteensä 325 heppaa. Nelivetoisen EV6:n maksimiväännöksi kerrotaan 605 newtonmetriä. Malliston huippuversiona palvelee 77,4 kWh akustolla varustettu nelivetoinen EV6 GT, jossa on peräti 575 hevosvoimaa ja 740 newtonia.

Etelä-Koreassa valmistettavan EV6:n pohjana käytetty E-GMP-perusrakenne mahdollistaa sähköautotyyliin tehokkaan tilankäytön, ja 2900 millin akselivälin ansiosta sisätilojen pitäisi olla keskikokoisten katumaasturien tasolla. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan 520 litraa, ja edessä on vielä 20-52 litraa vetävä toinen ruuma. Tämänkin auton sisänäkymiä hallitsee tietoviihdejärjestelmän iso kosketusnäyttö, joka tekee sisustasta modernin pelkistetyn, mutta liiallinen karuus on kuitenkin onnistuttu välttämään.

EV6:n ennakkomyynti alkaa Suomessakin jo toukokuussa. Perässä seuraa vielä 10 muuta uutta sähköautoa vuoteen 2026 mennessä. Niistä seitsemän EV6 mukaan lukien rakennetaan E-GMP-alustalle, kun taas loput perustuvat jo olemassa oleviin malleihin. Korealaisten suunnitelmat ovat muutenkin varsin kunnianhimoiset. Kian tavoitteena on nimittäin myydä vuonna 2030 yhteensä 880 000 sähköautoa ja nousta tämän lukeman myötä maailman johtavaksi sähköisten ajoneuvojen valmistajaksi.

LähdeKia
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.