Työntäyteisen viikonlopun jälkeen oli aika palata Suomeen. Majapaikkana olisi ensimmäisenä iltana sama Domi Lini Druskininkaissa, mutta sen jälkeen suunnitelmat olivat avoinna. Illan päätteeksi pitäisi laskea ehdinkö ajoissa iltalautalle, koska maanantain riemuksi olin sopinut lyhyehkön skype-session lisäksi vielä vetää parituntisen webinaarin. Näiden mahduttaminen lataustaukoihin ei olisi helppoa, mutta tehtävä olisi mahdollisuuksien rajoissa. Jääköön suunnittelu illaksi, katsotaan ensin kuinka pitkät yöunet on luvassa.
EDIT. Juttu on tehty toukokuussa 2018. Sen jälkeen tilanne on muuttunut.
Kevään 2020 tilanne löytyy linkkien takaa: Sähköauton lataaminen Latviassa ja Liettuassa.

Lataukset varman päälle
Päätin ladata auton heti Varsovassa, koska en ollut varma onko Lomzan kauppakeskus sunnuntaina auki. Puolassa kaupat saavat olla auki vain joka toinen viikonloppu, eivätkä edes paikalliset muistaneet kumpi vuoro nyt on. Greenwayn verkkosivut väittivät Wola Parkin kauppakeskuksen CHAdeMO-laturin olevan jumissa, mutta päätin ajaa kuitenkin sitä kautta – olihan se sopivasti aivan S8-moottoritien tuntumassa. Myös kaksi kyytiläistä Lodzista pääsisivät jatkamaan matkaa kätevästi tästä.

CHAdeMO löytyi heti sisäänajon vierestä, ja epäilyksistä huolimatta lataus käynnistyi kuten pitikin. Hinta oli sen verran suolainen, että ajattelin nyt olevan hyvä hetki nuukailla: ajaisin loppumatkan 360 km Druskininkaihin lataamatta. Täysi akku lupaa rangea löytyvän 370 km, joten nyt joutuisin vähän himmailemaan. Jännityksen lisäämiseksi en jaksanut odotella akun hidasta täyttymistä, vaan lähdin liikkeelle 96% lukemilla. Living on the edge!

Aiempien kulutuslaskelmien perusteella uskoin auton pystyväni ajamaan pätkän ilman maksimaalista himmailua. Niinpä ajoin kylmän rauhallisesti alkupätkän moottoritietä 125 cruisessa, olisihan aina mahdollista ladata ihan pikkaisen lisää Lomzassa jos arvioni menisi ihan pieleen. Navi yritti taas ajattaa minua Valko-Venäjän kautta, joten välietapin ollessa taas Lazdijaissa ei tarkkaa arviota akkukestosta ollut. Ehkä ihan hyvä niin…
Suosittelemme

Tietöiden alettua range alkoi nousta hitaasti mutta varmasti. Tällä kertaa olin päättänyt ajaa suorinta tietä Lomzaan, mutta puhuessani puhelimessa missasin rampin (olin ottanut äänet pois tietyön kohdalla turhien pulinoiden minimoimiseksi). Eipä hätää, ajoin pikkukylän läpi takaisin oikealle väylälle, ja bonuksena bongasin taas sotilaskalustoa, tällä kertaa raskaita puskutraktoreita.

Pidin marssinopeutena tasan satasta. Koitin välttää sekä voimakkaita kiihdytyksiä että jarrutuksia, koska tasaisella ajolla akku kyllä piisaisi tälläkin nopeudella. Sunnuntailiikenne oli varsin rauhallista, joten pienellä ennakoinnilla rekoista pääsi kätevästi ohi. Onneksi opettelin ohittamaan 127-Fibatilla, koska oikea tyyli tuli edelleen selkäytimestä. Nopeaa mutta taloudellista! Laskin päässä prosenttien olevan juuri ja juuri oikeassa asennossa, ja uskaltaudin ajamaan Lomzan ohi lataamatta.
Riskillä kiertotietä

Grajewon jälkeen edessä olisi taas tietyömaa, mutta tällä kertaa odotus oli kumman pitkä. Google kertoikin pian, että edessä on tapahtunut onnettomuus. Odotuksen jatkuessa ihmiset alkoivat kääntyä pois, ja minäkin aloin kyllästyä odottamaan. Tosin takaisin kääntyminen tarkoittaisi latausreissua Lomzaan, joten vaihtoehdot olivat heikot.
Pieni navin selaaminen paljasti ratkaisun: muutamaa sataa metriä edempää lähtisi pikkutie, jonka kautta olisi kenties mahdollista kiertää onnettomuuspaikka. Lenkki ei olisi pitkä, joten edelleen selvittäisiin perille asti lataamatta. Päätin kokeilla onneani.

Ei muuta kuin vilkku vasemmalle ja seisovan jonon ohi. Töötit pauhasivat röyhkeän ulkomaalaisen pyrkiessä ohi, mutta käännyttyäni pikkutielle hoksasi moni minun kenties tietävän jotain mitä he eivät tiedä. Sain perääni puolenkymmentä muuta autoa ja pienen lenkin jälkeen palasimme letkassa päätielle, sopivasti onnettomuuspaikan jälkeen. Matka saattoi jatkua suunnitellusti.
Akku riittää hyvin
Augustowin jälkeen navigaattorikin uskoi lopulta, ettei tätä matkaa haluta tehdä Valko-Venäjän kautta, ja sain akkuennusteen loppumatkalle. Samantien sain kehotuksen pudottaa nopeuden alle 85 km/h perille päästäkseni, mutta vähät välitin varoituksesta ja jatkoin satasen matkavauhdilla ajoa. Virrankulutusennuste näytti 20 km pelivaraa, joten arvelin olevani turvallisilla vesillä.
Liikenne väheni jatkuvasti. Yksinäinen ajo keskeytyi Liettuan rajalle, jossa minut pysäytettiin ”documentsien” tarkastusta varten. Ties kuka yön sylissä pyrkisi Liettuaan…
Ladzijaissa hoksasin, että ruokapuoli oli jäänyt Varsovan jälkeen vähille, ja paukkasin huoltsikalle hodarille. Liettuassa kielitaito on välillä vajavaista, mutta elekielellä saatiin sopivat sörsselit sämpylän sisään. Venäjän ”njet” ja ”da” ymmärrettiin, ja lisukepurkin sisältö selvisi silmämääräisesti. Evästä saa iltamyöhään asti joka paikasta, ja hinnat ovat kohtuullisia: hodari oli euron ja limppari saman verran. Ei paha.
Loppumatka jatkui samalla vauhdilla ja Druskininkaihin saapuessa akkua oli jäljellä vielä 2%. Päätin uhrata prosentin kaupunkikierrokselle, ja se kannatti. Ensi kerralla tänne on varattava koko päivä, koska kaupunki näyttää viihtyisältä. Tarjolla on sekä vesipuisto että useampi kylpylä, joten puuhaa piisaa.

Loppujen lopuksi matkaa kertyi kaikkien kiertoreittien ansiosta 385 km. Energiaa kului 66,8 kWh keskikulutuksen ollessa 174 Wh/km. Kun akkua jäi 1%, ja lähtiessä oli 4% vajaata, voi tästä laskea täydellä akulla päästävän n. 410 km. Tulos on hyvä, koska ajo oli reipasta; käytännössä cruisessa oli suurimman osan matkaa 100 km/h ja myös ohituksia tuli tehtyä. Halutessaan täydellä akulla päässee liki 500 km, vaikka rekkojen vetoapua hyödyntäen, jos siihen oikeasti olisi tarvetta. Käytännössä ei ole, koska sähköä saa joka paikasta, eikä ainakaan vanhan raihnaisen toimittajan persaus kestä istua autossa 3-4 tuntia pidempään.

Käytetystä energiasta voi myös laskea akun kapasiteetin olettaen kulutuslukeman pitävän paikkansa. Täysi akku pystyisi tämän perusteella varastoimaan n. 70-71 kWh energiaa hyödynnettäväksi ajamiseen, toki tämän lisäksi on vielä 4 kWh pelivara olemassa. Uudessa akussa on ollut 81,5 kWh kapasiteetti, joten tämän auton akku on edelleen hyvässä kunnossa. Tällä ajetaan vielä pitkään!