Sähköauton lataus Baltiassa – Latvia

Latvia oli toukokuussa 2018 tekemäni Puolanreissun murheenkryyni. Latausverkosto oli Baltian harvin, ja latauspisteiden toimivuus oli epävarmaa. E-Mobi -latauskortin piti toimia kattavasti, mutta ilmeisesti kielimuurin vuoksi ymmärsin asian hieman väärin. Asiaa ei helpottanut se, ettei verkkosivustolla ole vieläkään tietoa englanniksi eikä edes venäjäksi, joten latviankielisten ystävien vähyydestä kärsivä ei saanut infoa kuin googlekääntäjällä…

Jokamies-teslalla-Puolaan-Riika-Lataus-Spice.jpg
Latvian latauspisteiden tilanne on muuttunut radikaalisti sitten kevään 2018, jolloin virtaa haettiin kauppakeskuksen Type-kakkoselta. Kasvanut verkosto ja ennenkaikkea sen helppo käyttö E-mobi -sovelluksen kautta nosti Latvian nykyaikaan kertaheitolla. KUVA: Joose Luukkanen

E-Mobi on päivittynyt nykyaikaan

Nyt tilanne on muuttunut. Verkkosivusto on päivitetty, tarjolle on tullut mobiiliappi ja maksaminen on yksinkertaistunut. Ja mikä parasta, verkkosivusto on tarjolla myös englanninkielisenä versiona. Myös latausverkosto on kasvanut rajusti, ja E-Mobi tarjoaa virtaa jo reilussa 50 latauspisteessä. Erinomaista kehitystä!





Jokamies Sähköauton lataus Latviassa Kartta
E-Mobi latausverkosto kasvaa nopeasti. Verkosto kattaa hyvin pääväylät ja latausnopeus on Viroa nopeampi. Enää ei tarvitse ajaa Häädemeistestä suoraan Liettuaan. KUVA: E-mobi

Tyypillinen latauspiste tarjoaa 50 kW CCS- ja CHAdeMO -DC-lataukset, sekä 43 kW Type2 AC-latauksen. Laturit ovat samanlaisia kuin Liettuassa, eli pykälää uudempia kuin Virossa, jossa on edelleen tarjolla turhan hitaita 30 kW latureita. Nyt ei tarvitse enää varmuuden vuoksi stopata hitaalle Häädemeisten laturille! Latauspisteet ja niiden varaustilanne näkyvät nyt myös kätevästi kartalta: https://portal.e-mobi.lv/en/stationfinder/

Jokamies Sähköauton lataus Latviassa verkkosivu
Latauspisteen varaustilanteen näkee suoraan verkossa. Tämä ei vaadi vielä rekisteröitymistä, joten tilannepäivitykstä voi kysellä matkakumppaneilta eikä omaan kännykkään tarvitse koskea. KUVA: E-mobi

Uusi sovellus

Aiemmin lataus oli mahdollista ainoastaan E-mobi -kortilla, mutta nyt vaihtoehtona on myös E-mobi -mobiilisovellus. Samalla E-mobi -lataus on muuttunut aina maksulliseksi. Maksua peritään 0,15€ per minuutti eli tunnin lataus maksaa 9€. Esimerkiksi ladattaessa Teslaan tunnin aikana 45 kWh sähköä tulee sen hinnaksi 20 senttiä per kWh. Mielestäni kohtuullinen korvaus veloitetaan suoraan puhelinlaskulla. Mikäli haluaa edelleen maksaa laskulla ja startata lataukset kortilla, joutuu tekemään erillisen laskutussopimuksen – nykyaikaisesti paperilla…

Jokamies-Sähköauton-lataus-Latviassa-E-mobi
E-Mobi -korttia ei välttämättä tarvita. Salasanan vaihdon jälkeen vanha käyttäjä voi siirtyä suoraan mobiilisovelluksen käyttäjäksi. Kortilla maksava joutuu tekemään paperisopimuksen. KUVA: Joose Luukkanen

Sovelluksen käyttöönotto sujui minulla automaattisesti. Yritin ensin rekisteröityä uutena käyttäjänä, mutta tietoni olikin automaattisesti siirretty uuteen järjestelmään ja salasanan nollauksen jälkeen sovellus oli valmiina käyttöön. Käyttö vaikuttaa olevan erinomaisen helppoa, joten nyt näyttää hyvältä!

Jokamies-teslalla-Puolaan-Latauspiste-rakenteilla-Iecava.jpg
Toukokuussa rakenteilla ollut Iecavan latauspiste on verkkosivun mukaan jo käytössä. KUVA: Joose Luukkanen

Muut vaihtoehdot

Maksullisen E-mobin lisäksi ilmaista virtaa on tarjolla myös kauppakeskuksissa, hotelleissa ja parkkihalleissa. Näissä on usein tarjolla vain 22 kW Type2 tai 1x16A suko, mutta ainakin yöpyjälle nekin riittävät. Kattavin listaus löytyy jälleen Plugsharesta.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-CHAdeMO-adapteri
CHAdeMO-adapteri on ehdoton Baltiassa matkaavalle teslamiehelle, ellei ihan tosissaan ole lomatunnelmissa ja valmis lataamaan ainoastaan hitaista Type2-latureista. Superchargereita on luvassa aikaisintaan vuonna 2019 2020. KUVA: Joose Luukkanen

Teslan Supercharger-verkosto on laajentumassa myös Baltiaan. Latauspisteet avataan Riian itäpuolelle Salaspilsiin sekä maan itärajalle, Moskovaan vievän E22 tien varrelle Rezekneen. Tarkempaa aikataulua ei ole vielä annettu, joten pisteet avataan aikaisintaan ensi vuonna.

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista.

Uusimmat

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Tyyliniekka LIVE: Kello käy -vieraana Joona Vuorenpää – lähetys alkaa 2.6.2020 kello 19

Tyyliniekka LIVE: Kello käy on Youtubessa tiistaisin kello 19 suorana lähetettävä ohjelma, jossa käsitellään kelloalan uutisia ja ilmiöitä. Lähetyksen...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...