Klassikkoautojen modernisointi restomod-hengessä on yksi nopeimmin kasvavista rakentelutrendeistä, mutta sähkötekniikan sovittaminen vanhoihin kuoriin ei ole oikein ottanut tuulta alleen. USA:n Michiganissa toimiva Lynx Motors yrittää kuitenkin yhdistää nämä samaan pakettiin.
Firma on ottanut kohteekseen Paluu tulevaisuuteen -elokuvista tutun DeLorean DMC-12:n, josta annettiin esimakua jo aiemmin tänä vuonna. Nyt Lynx Motors julkaisi lisätietoja luomuksestaan. Auton hinnat alkavat kuulemma tarkalleen 249 999 dollarista, ja ensimmäisten asiakasautojen luovutuksia kaavaillaan ensi vuodelle. DeLorean DMC-12:n perusteelliseksi uudelleensyntymäksi kuvaillun laitteen pääsee varaamaan 2500 dollarin ennakkomaksua vastaan.
Autosta ei ole julkaistu vielä oikeita kuvia, mutta tietokoneella tehtyjen luonnoskuvien perusteella klassikkosportin uudelleentulkinnassa on täysin umpinainen maski DMC-EV-logotekstillä. Valoina toimivat modernit ledit, ja korin keula- sekä peräpalat ja hieman ylimuotoillun oloiset helmat on maalattu harmaaksi. Takavalotkin on laitettu uusiksi, ja takapuskuri näyttää siltä kuin se olisi upotettu lasiin.
Peräpäätä koristaa myös nykytyylin mukainen diffuusori, ja tuumakooltaan alkuperäistä reilusti isommat vanteet toistavat kasariklassikossa nähtyä monipuoladesignia. Muutoksista huolimatta auton tunnistaa edelleen vaivatta DeLoreaniksi, mutta sisustan osalta ei voida sanoa samaa. Kuski istuu hiilikuituisen kolmipuolaisen ratin takana, ja näkymiä hallitsee lähes koko kojelaudan levyinen näyttö. Keskikonsolikin on laitettu uusiksi, ja siinä näyttäisi olevan puhelimen langaton latausmahdollisuus sekä integroidulla näytöllä varustettu valintakiekko. Myös oviverhoilut ovat uutta mallia, ja penkit edustavat modernia tyyliä tuhdimmilla sivutuilla.
Alkuperäisen DeLoreanin nuhainen V6 ei koskaan onnistunut lunastamaan ulkokuoren herättämiä lupauksia, mutta Lynx Motorsin luomuksessa asian pitäisi olla toisin. Kulusta vastaa peräti neljä sähkömoottoria, jotka tuovat mukanaan myös nelivedon. Pyöriin sijoitetut moottorit kiihdyttävät auton 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) kuulemma alle neljässä sekunnissa. CATL:n toimittaman akkupaketin kapasiteetti on puolestaan 70 kWh, minkä pitäisi mahdollistaa parhaimmillaan hieman yli 400 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella.
Suosittelemme
Ruostumattomasta teräksestä tehdyn korin uumeniin on onnistuttu sovittamaan myös uusia turvavarusteita, kuten sivutörmäyssuojat sekä luistonesto. Tähän ja muihinkin autosta julkaistuihin tietoihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella, kunnes oikeat kuvat todistavat sen olemassaolon. Sähkö-restomodien markkinat ovat tätä nykyä sen verran tuuliset, että Lynx Motorsinkaan luomuksesta ei kannata innostua vielä liiaksi.