Sähköautot ovat kasvattaneet roimasti suosiostaan viime aikoina, mutta monet niistä näyttävät edelleen turhankin erikoisilta perinnetietoisten ostajien makuun. Teslan menestys on kuitenkin osoittanut, että asiakkaiden sielut voi valloittaa välttämällä turhaa erikoisuudentavoittelua. Kaikki sähköautoasiakkaat eivät kaipaa ylifuturistista muotoilua, vaan paikallisesti päästötön tekniikka voidaan pakata myös klassisen tyylikkäisiin kuoriin.
Nissankin ymmärsi tämän siinä vaiheessa, kun ensimmäisen sukupolven Leafin munamainen muotoilu alkoi karkottaa potentiaalisia asiakkaita. Niinpä japanilaiset tekivät täyskäännöksen Leafin designin suhteen. Äskettäin lanseerattu toisen sukupolven malli on paljon entistä sporttisemman oloinen, ja auto myös istuu huomattavasti paremmin Nissanin muuhun mallistoon. Sähköauton terävissä linjoissa on paljon samaa kuin uudessa Micrassa, ja vastaavaa tyyliä nähtäneen lähivuosina muissakin Nissaneissa.
Uudessa Leafissä on 40 kWh:n akkupaketti, jonka virta syötetään noin 150 hevosvoiman tehon ja 320 newtonin maksimiväännön tuottavalle sähkömoottorille. Voimavaroja ei siis voi vieläkään kutsua kovin sporttisiksi, mutta toimintamatka on kohentunut huomattavasti. Autolla pitäisi päästä NEDC-syklin mukaan 380 kilometriä yhdellä latauksella, ja myöhemmin tulossa on vielä isommalla akulla varustettu E-Plus-versio. Sen NEDC-toimintasäteeksi on heitetty jo noin 500 kilometriä, ja potkuakin pitäisi olla vakiomallia enemmän.
Nissanin päämuotoilija Alfonso Albaisa vihjasi jo vähän aikaa sitten, että uudesta Leafistä tulisi tarjolle myös sporttilisäkkeillä kuorrutettu Nismo. Se sopisi hyvin E-Plus-mallin kaveriksi, ja nyt Leaf Nismosta putkahti julkisuuteen ensimmäinen kuva. Otos paljastettiin Nissanin Futures 3.0 -tapahtumassa, mutta kyseessä on vasta tutkielma lopullisen tuotantomallin sijasta.
Kuvasta selviää, että Nismo Conceptissa on isommilla ilmanottoaukoilla ja ledivaloilla varustettu etupuskuri. Lisäksi alusta vaikuttaa perusmallia matalammalta, ja vanteet ovat urheilullisen kookkaat. Sporttihenkeä on tuotu myös osittain mustalla konepellillä ja helmojen punaisilla raidoilla. Tutkielma esiteltäneen suurelle yleisölle parin viikon päästä avautuvassa Tokion autonäyttelyssä, mutta tuotantomallin lanseerausajankohdasta ei ole vielä varmuutta. Alfonso Albaisan mukaan Leaf Nismoon on helppo kehittää urheiluhenkisiä osia, joten sähkösportti saattaa olla jo aivan nurkan takana.