Sähköajoneuvojen myynti laski Saksassa kuin lehmän häntä, mikä ennakoi vaikeita aikoja maan autoteollisuudelle.
Kuten moni muukin maa Saksa tarjosi aiemmin verohelpotuksia kansalaisille, jotka ostavat sähköajoneuvoja. Viime joulukuussa maan hallitus päätti kuitenkin äkillisesti lopettaa kannustinohjelman, minkä jälkeen sähköautojen myynti on rojahtanut alle puoleen entisistä lukemista.
Verrattuna joulukuuhun 2023 uusien sähköajoneuvojen myynti laski 54,9 prosenttia, kun taas ladattavien hybridien myynti laski 19,6 prosenttia tämän vuoden tammikuussa. Toisaalta polttomoottoreilla varustettujen ajoneuvojen markkinat nousivat yli yhdeksän prosenttia, sillä bensiiniautoissa nähtiin 9,1 prosentin kasvu, ja dieselautoissa kasvua oli yllättäen 9,5 prosenttia.
Polttomoottoriautojen myynnin pieni elpyminenkään ei riittänyt nostamaan maan automarkkinoita, jotka supistuivat 11,7 prosenttia joulukuuhun 2023 verrattuna. Vaikka verokannustimien äkillinen loppuminen kiihdytti epäilemättä sähköautojen myynnin laskua, se ei ole suinkaan ainoa syy laskevaan trendiin.
“Heikko talous, korkeat rahoituskustannukset ja huomattavat geopoliittiset jännitteet johtavat sekä yksityishenkilöiden, että yritysten haluttomuuteen ostaa”, kuvailee apaattista markkinatilannetta EY:n Länsi-Euroopan markkinoiden johtava yhteistyökumppani Constantin Gallin. Hänen mukaansa kuluttajille suunnatuiden kannustimien puute on haaste autonvalmistajille, ja että “kaiken kaikkiaan vuosi 2024 on todennäköisesti vaikea vuosi autoteollisuudelle.”
Suosittelemme
Taustalla on myös maassa raivoava autonvalmistajien hintasota, jossa yritykset kuten VW, Tesla ja kiinalainen BYD ovat kaikki ilmoittaneet sähköisten malliensa hinnanalennuksista. Koska Saksan talouden näkymät ovat edelleen synkät, analyytikot odottavat hinnanalennusten jatkuvan kuluvaa vuotta, mikä voi olla ratkaiseva isku monelle pienemmälle sähköautonvalmistajalle.
Saksan autoliitto VDA ennustaa maailmanlaajuisten henkilöautojen markkinoiden kasvavan kaksi prosenttia vuonna 2024. Tämä tarkoittaisi 77,4 miljoonaa autoa, mikä vastaa lähes pandemiaa edeltänyttä 78,8 miljoonan auton määrää.
Yhdistys ennustaa kuitenkin Saksan automarkkinoiden supistuvan prosenttiyksikön verran samana vuonna myynnin pudotessa 2,82 miljoonaan autoon, mikä on Reutersin mukaan 25 prosenttia vähemmän kuin pandemiaa edeltävällä tasolla. Erityisesti sähköajoneuvojen myynnin ennustetaan laskevan noin yhdeksän prosenttia ensi vuonna 19 %:n tuotannon kasvusta huolimatta. Kaikesta huolimatta Saksa on edelleen yksi maailman suurimmista autoteollisuuden viejistä, mikä tarjonnee helpotusta sikäläisille autonvalmistajille alan haastavien näkymien keskellä.