Sähköautojen kryptiset mallinimet jatkuvat – tässä on uusi Honda e:Ny1

Jostakin kumman syystä perinteiset helposti lausuttavat mallinimet uhkaavat kuolla sukupuuttoon automaailman sähköistymisen kynnyksellä. Luulimme jo, että Toyota bZ4X tai Citroën ë-C4 veisivät hankalimmin muistettavan mallinimen tittelin, mutta nyt Honda pisti tässä lajissa vielä paremmaksi tai pikemminkin pahemmaksi.

Japanilaismerkin uusi täyssähköinen crossover on nimeltään lyhyesti ja ytimekkäästi e:Ny1. Kryptisen mallinimen taustalta löytyy esimerkiksi Peugeot e-2008:n haastava sähköauto, joka osoittaa Hondan ottavan Euroopan kasvavat sähköautomarkkinat tosissaan. Tähän asti vanhalla mantereella on ollut tarjolla ainoastaan söpö Honda e, jonka kompastuskivenä on ollut onnettoman lyhyt toimintamatka.

Kuva: Honda

E:Ny1:n ohella Eurooppaan tulevat tänä vuonna myös hybriditekniikkaa hyödyntävät ZR-V- ja CR-V-katumaasturit. Niistä poiketen e:Ny1 on puhdas sähköauto, jonka ulkonäkö herättää vahvoja mielleyhtymiä hybridivoimalinjalla varustettuun HR-V:hen. Sähkö-crossoverin alta löytyy kuitenkin täysin uusi pohjalevy, joka on tarkoitettu etuvetoisiin sähköautoihin.

Perusrakenne tottelee e:N Architecture F -nimeä, ja sen kehitystyössä on panostettu erityisesti vääntöjäykkyyteen, matalaan painopisteeseen sekä alustan aerodynamiikkaan. E:Ny1:n keulalla sijaitseva sähkömoottori tuottaa 204 hevosvoiman huipputehon ja 310 newtonmetrin väännön, kun taas akkukapasiteetiksi kerrotaan 68,8 kWh. Sen pitäisi latautua 45 minuutissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista, ja toimintasäteeksi luvataan reilut 400 kilometriä.

Kuva: Honda

Vaikka e:Ny1:n mittasuhteet ovat hyvin samankaltaiset kuin polttomoottoriautoissa, sähkövoimalinjan komponenttien sijoittamisen pitäisi Hondan mukaan mahdollistaa väljät sisätilat. Tämän paikkansapitävyys käytännössä jää vielä nähtäväksi, mutta kuvien perusteella ainakin tietoviihdejärjestelmälle on uhrattu paljon tilaa sisustassa.

15,1-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö ulottuu ratin yläreunan tasolta keskikonsoliin saakka. Esimerkiksi uudessa Civicissä on maltettu säilyttää vielä ilmastoinnin perinteiset käyttökytkimet, mutta e:Ny1:ssä tämäkin puoli hoituu valitettavasti kosketusnäytön kautta. Uuden sähkö-Hondan myynti Euroopan markkinoilla starttaa myöhemmin tämän vuoden aikana. Tähtäimessä on Peugeot e-2008:n lisäksi esimerkiksi juuri uudistunut Hyundai Kona Electric, joten hintojenkin pitäisi olla samaa tasoa kilpailijoiden kanssa.

Kuva: Honda
Kuva: Honda
LähdeCarscoops

Lue lisää