Sähköauton akun hinta on laskenut 2008 vuoden 1288 eurosta/kWh viime vuoden 126 euroon/kWh.
Nyt kun sähköautot ovat jo alkaneet toden teolla yleistyä, ovat ne myös halvempia valmistaa kuin vielä 15 vuotta sitten. Yhdysvaltain Energiaministeriön (DOE) ajoneuvotekniikan toimiston tekemä uusi tutkimus osoittaa, että sähköajoneuvojen akkujen hinta on laskenut huimat 90 prosenttia vuosina 2008–2023. Halventuneet tuotantokustannukset auttavat ennen kaikkea autonvalmistajia kuromaan umpeen sähköautojen ja polttomoottoriautojen välistä hintaeroa.
Yksi kiistatta tärkeimmistä tekijöistä sähköautojen tuotannossa on ollut akun koko, paino ja hinta. Näistä viimeksi mainittu on onneksi viime vuosikymmeninä jatkanut laskuaan akkuteknologian kehittymisen, uusien valmistusprosessien ja tuotantovolyymien huomattavan kasvun ansiosta.
DOE:n mukaan litiumioniakun hinta on laskenut 2008 vuoden 1415 dollarista/kWh peräti viime vuoden 139 dollariin/kWh. Ero ei tosin ole aivan näin suuri, jos alkuperäiseen hintaan lasketaan mukaan myös 15 vuoden inflaatio. Inflaatio huomioituna hintaero on euroissa reilut 900. Tästäkin huolimatta hintojen lasku on ollut varsin voimakasta, mikä oli dramaattisinta vuosina 2009-2013.
Tutkimuksessa on tarkasteltu kevyitä ajoneuvoja, joita on valmistettu vähintään 100 000 yksikköä vuodessa. Kun tarkastellaan dollareita per kilowattitunti, Tesla Model Y :n 81 kWh:n akku olisi maksanut huimat 114 615 dollaria vuonna 2008 verrattuna vuoden 2023 11 259 dollariin.
Suosittelemme
Autonvalmistajat odottavat akkukustannusten laskevan edelleen seuraavien vuosien ajan, mikä tekee pian aidosti edullisista sähköautoista todellisuutta. Markkina-analyysiyhtiö Gartnerin tutkimus ennustaa, että sähköautot olisivat halvempia valmistaa kuin polttomoottoriautot jo vuoteen 2027 mennessä. Monet muutkin yritykset ovat jo ehtineet julistaa, että näiden tekniikoiden kipeästi kaivattu hintaero saavutetaan vuosikymmenen loppuun mennessä.
Alhaisemmat tuotantokustannukset yhdistettynä halvempaan vähittäismyyntihintaan tarkoittaisi merkittäviä säästöjä sähköajoneuvojen ostajille varsinkin, jos otetaan huomioon myös omistuskustannukset. Yhdysvaltalaisen data-analytiikkayritys JD Powerin tuoreen tutkimuksen mukaan sähköautojen kokonaiskustannukset olisivat viiden seuraavan vuoden aikana jo alhaisemmat kuin polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen.
Nähtäväksi jää, onko globaalilla sähköautojen myynnin hidastumisella negatiivinen vaikutus myös akkukustannusten laskuun, sillä sähköajoneuvojen myynnin kasvunäkymät ovat jo nyt paljastuneet turhankin optimistisiksi.