Sähköä muodoissa ja tekniikassa – Maserati esitteli GranCabrio Folgoren

Valitettavan monet sähköautot eivät ole mitään silmäniloja, mutta onneksi tähänkin kategoriaan kuuluu myös aidosti kauniita autoja. Maailman kauneimman sähköauton tittelistä kamppailtaessa Maseratin GranTurismo Folgore on vahva mitaliehdokas, ja nyt se sai myös avokattoisen vastineensa.

Avomallinen sähkö-Maserati tottelee GranCabrio Folgore -nimeä. Folgore tulee italian salamaa merkitsevästä sanasta, ja tässä autossa sähkötekniikan lisäksi myös muodot iskevät salaman lailla. Täyssähköinen avo seurailee tiiviisti äskettäin lanseeratun polttomoottorikäyttöisen sisarmallin jalanjäljillä, mutta yksityiskohtia on hiottu aerodynamiikan ehdoilla. Niinpä Folgore on saanut uuden etupuskurin ja tuoreen maskin. Lisäksi pakoputkenpäät loistavat luonnollisesti poissaolollaan, ja 20- sekä 21-tuumaisille vanteille voidaan kääriä erityisen pienen vierintävastuksen tarjoavat renkaat.

Maserati GranCabrio Folgore

Sähkötoiminen kangaskatto avautuu 14 sekunnissa 50 km/h:n nopeuteen saakka. Katon väriksi on tarjolla viisi eri sävyä, eli Nero-niminen musta, Blue Marine, Titan Grey, Greige sekä Granata. Autoon saa myös tuulisuojan ilman pyörteilyä vähentämään, jollainen toki löytyy suurimmasta osasta paljon halvempiakin avoautoja. Modernimpaa tekniikkaa edustavat puolestaan ohjaamosta löytyvät 12,2-tuumainen digimittaristo, 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu ja 8,8-tuumainen ”mukavuusnäyttö”.

Sisustan muita herkkuja ovat alareunastaan litistetty lämmitetty ratti harjatusta alumiinista tehdyillä vaihtoläpysköiden korvikkeilla, vakiovarusteisiin kuuluva niskanlämmitin, Sonus faberin äänentoistojärjestelmä sekä kolme eri ulkoasua ja kiihdytysmittarin, kompassin, G-voimamittarin ja ajanottotoiminnon tarjoava digitaalinen kello. Sisätiloja pystyy myös räätälöimään kattavasti. Verhoiluksi voi valita vaikkapa paikallisesti päästöttömään sähköautoon hyvin sopivan Econyl-”vinyylin”, joka on tehty kierrätetyistä kalastusverkoista ja matoista.

Maserati GranCabrio Folgore

Suosittelemme

Avoauton kulusta vastaa puolestaan 92,5 kWh:n akkupaketista ja peräti kolmesta sähkömoottorista koostuva voimalinja. Yksi moottori on etuakselilla, kun taas kaksi niistä on sijoitettu taakse. Tällä yhdistelmällä saadaan aikaan neliveto ja takapyörien välillä vääntöä jakava torque vectoring -järjestelmä. Kokonaisvoimavarat kirjataan varsin hulppeisiin 829 hevosvoiman ja 1350 newtonmetrin lukemiin. Näillä eväillä hilsekin poistuu päästä tehokkaasti, koska nollasta sataan pyrähdetään vain 2,8 sekunnissa ja meno päättyy vasta 290 km/h:n kohdalla.

WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan puolestaan 419-447 kilometriä. 270 kilowatin pikalataustehon ansiosta 100 kilometrin matkaan riittävä virta saadaan nopeimmillaan ladattua vain viidessä minuutissa. Lataus kapasiteettivälillä 20-80 % sujuu parhaimmillaan 18 minuutin aikana. Ajomoodeja on tarjolla neljä, eli GT, Sport, Corsa ja Max Range. GT on auton oletusmoodi, jonka pitäisi tarjota perinteinen gran turismo -kokemus. Täysi teho saadaan puolestaan irti Corsa-moodissa. Suomen päästöpohjaisen autoverotuksen ansiosta tämäkin sähköauto on ainakin polttomoottorisisariaan edullisempi, mutta summat eivät ole vielä tiedossa. Kiinnostuneet voivat kysellä avo-Folgorea Luxury Collection Automobilesilta.

Maserati GranCabrio FolgoreMaserati GranCabrio FolgoreMaserati GranCabrio Folgore

LähdeCarscoops

Lue lisää