Sähköä ja tilaa seitsemälle – Peugeot esitteli uuden E-5008:n

Uusi Peugeot E-3008 on tulossa pikapuoliin myyntiin, ja heti perässä seuraa E-5008:ksi nimetty seitsemänpaikkainen painos samasta aiheesta. Autoa saa täyssähköisen voimanlähteen lisäksi pelkkää 5008-tunnusta kantavana mietona hybridinä.

Uutuus on jo vakiona seitsemänpaikkainen toisin kuin esimerkiksi Tesla Model Y, johon saa kolmannen penkkirivin vain Amerikan markkinoilla. Seitsemänpaikkaisuus ja pidempi perä toimivat myös tärkeimpinä erottautumistekijöinä 3008-pikkuveljeen, jonka kanssa 5008 on muuten pitkälti identtinen. Molemmat mallit on tehty Stellantis-emokonsernin STLA Medium -nimisen perusrakenteen varaan, ja ne debytoivat täyssähköautoina. Mietoa hybriditekniikkaa hyödyntävä 5008 ilman E-kirjainta esiteltiin kuitenkin jo samaan syssyyn.

Kuva: Peugeot

Kolmannen penkkirivin mahdollistaa akseliväli, joka on venähtänyt 3008:n 2,74 metristä 2,9 metriin. Lisäksi takalasi on paljon pystymmässä kulmassa kuin lievästi SUV-coupé-henkisessä pikkuveljessä. Tästä huolimatta tavaratila on ainoastaan 259 litraa, kun kaikki penkkirivit ovat käytössä. Ilman takimmaisia penkkejä ruuman vetoisuus kasvaa kuitenkin jo 748 litraan, mikä jättää E-3008:n 520 litran lukeman selvästi varjoonsa.

Kuva: Peugeot

E-5008:n aloitusmallina palvelee E-3008:n tavoin yhdellä 214-hevosvoimaisella sähkömoottorilla varustettu etuvetoversio, jonka viralliseksi toimintasäteeksi kerrotaan tasan 500 kilometriä 73 kWh:n akun turvin. Saatavilla on myös pidemmän toimintamatkan tarjoileva malli. Siinä on sama 345 newtonmetrin vääntö kuin perusversiossa, mutta tehoa on hieman enemmän 231 hepan myötä ja akunkin kapasiteetiksi kerrotaan 98 kWh. Näillä eväillä ylletään parhaimmillaan 660 kilometrin toimintasäteeseen.

Kuva: Peugeot

Kukkulan kuninkaana keikkuu Electric 320, joka lisää reseptiin 109 hevosvoiman tehoisen takamoottorin. Kokonaistehoksi kerrotaan mallimerkinnän mukaiset 320 heppaa, mutta lisäpaino laskee 98 kWh:n akusta saatavilla olevan toimintamatkan samaan lukemaan kuin aloitusmallissa. Kaikissa kolmessa mallissa hyödynnetään 400 voltin teknologiaa, ja latausteho on parhaimmillaan 160 kW. Tällöin 100 kilometrin ajoon tarvittavan virran saa ladattua 10 minuutissa, ja akku täytyy puolessa tunnissa kapasiteettivälillä 20-80 %.

Sähköversion ohella tarjolle tulee mieto hybridi, jossa hyödynnetään 3008:n tavoin 136-heppaista 1,2-litraista kolmipyttyä ja 48 voltin sähköjärjestelmää. 5008 Hybrid 136 e-DCS6 -nimisen version sähkömoottori on sijoitettu kuusipykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston sisään, ja järjestelmän pitäisi leikata kulutusta 15 prosentilla pelkkään polttomoottoriin verrattuna. Peugeotin mukaan mieto hybridi pystyy toimimaan jopa puolet ajasta sähkömoodissa, mutta tämä rajoittuu kylläkin vain hitaaseen kaupunkiliikenteeseen.

Suosittelemme

Kuva: Peugeot

Ensi vuonna mallistoa täydentää vielä 195 e-DCS7 -niminen pistokehybridi, jossa 125-hevosvoimainen sähkömoottori on yhdistetty 150-heppaiseen bensakoneeseen. Tällä mallilla pitäisi päästä parhaimmillaan 79 kilometriä pelkän sähkön voimin. Uutta 5008:aa saa Allure- ja GT-nimisillä varustetasoilla. Molemmissa on vakiona Peugeotin 21-tuumainen i-Cockpit-panoraamanäyttö, ohjaamon tunnelmavalaistus, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus, avaimeton sisäänkäynti ja ledivalot. GT:ssä on lisäksi kaksivärimaalaus mustalla katolla, 20-tuumaiset vanteet, sähkösäätöiset alcantara-verhoillut istuimet sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Peugeot ei ole vielä suostunut kertomaan uutuutensa hintoja, mutta myyntikin alkaa vasta syyskuussa ainakin ensimmäisillä markkinoilla.

Kuva: Peugeot
Kuva: Peugeot
LähdeCarscoops

Lue lisää