Sähkö-Skoda muuttui urheilullisemmaksi – Enyaq Sportline iV tarjoaa matalamman alustan ja aggressiivisemman ulkonäön

Skodan upouusi täyssähköauto Enyaq iV on kiertänyt jo Suomeakin, ja myynti starttaa pikapuoliin. Nyt tšekkimerkki esitteli urheilullisempaan makuun suunnatun Sportline-version.

Enyaq Sportline iV näyttää hieman perusmalleja aggressiivisemmalta. Tästä saadaan kiittää lievästi RS-tyylistä etupuskuria, ja takapuskurinkin alaosaan on sovitettu kiiltävän musta diffuusorimainen koriste. Kiiltävää mustaa löytyy myös sähköauton umpinaisen maskin reunasta, kattokaiteista, ikkunalistoista ja logoteksteistä. Etulokasuojia koristavat Sportline-merkit, ja vakiovanteina palvelevat 20-tuumaiset Vegat. Lisävarustelistalta voi poimia vielä tuumaa isommat Betriat, kun taas alusta on jo vakiona perusmalleja matalampi.



Sisustaakaan ei ole unohdettu sporttisemman ilmiasun tavoittelussa. Etumatkustajat pysyvät tukevasti paikoillaan kiinteällä pääntuella varustettujen kuppimaisten istuinten ansiosta. Jakkarat on verhoiltu Suedia-nimisellä mikrokuitukankaalla, jota on höystetty harmailla reunanauhoilla ja koristeompeleilla. Kojelautaa koristaa saman sävyisten tikkausten lisäksi musta keinonahka ja hiilikuitujäljitelmä. Sisätilojen urheilullisempi tyyli viimeistellään kolmipuolaisella nahkaratilla, alumiinipolkimilla ja Sportlinen omilla lattiamatoilla.





Sähkö-crossoverin tekniikkaan ei kuitenkaan kosketa. Sportline-valikoiman aloitustasona toimii iV 60, jonka sähkömoottori luovuttaa 180 heppaa ja 310 newtonia takapyörille. Akun kapasiteetti on 62 kWh ja WLTP-syklin mukainen virallinen toimintasäde yli 400 kilometriä. Toinen takavetoinen malli on Enyaq Sportline iV 80, jonka voimavarat kirjataan 204 hevosvoiman ja myöskin 310 newtonmetrin lukemiin. Tässä tapauksessa akun kapasiteetti on 82 kWh ja range yli 520 kilometriä.

Jos crossoverin näköiseen autoon kaipaa nelivetoa, oikea valinta on Enyaq Sportline iV 80x. Jokapyöräveto on toteutettu omalla sähkömoottorilla kummallakin akselilla. Nelivetoversiossakin on 82 kWh:n akku, mutta potkua riittää 265 hepan ja 425 newtonmetrin verran. Toimintamatkaksi kerrotaan yli 500 kilometriä, joten ihan heti ei tarvitse pelätä jäävänsä tien päälle tyhjällä akulla. Huippunopeuteenkaan Sportline-varustelu ei vaikuta, eli kaikkien mallien kulku on rajattu 160 km/h:n lukemaan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.