Sähkö-Skoda esiteltiin – Enyaq iV tarjoaa parhaimmillaan 510 kilometrin rangen tai 306 hepan tehon

Skoda on etukäteisheruttanut jo pitkään täyssähköistä crossoveriaan, joka on nimetty Enyaq iV:ksi. Nyt auto paljastettiin vihdoinkin Prahassa ja netin välityksellä.

Enyaq iV:ssä on crossoveriksi lähes tila-automaisia piirteitä, koska tuulilasi on hyvin viistossa kulmassa ja maavarakin on kaukana katumaasturityylistä. Muotoilu on kaiken kaikkiaan melko varovaista, ja uutuuden linjoilla ei pyritä alleviivaamaan Skodan sähköautostatusta. Nokalta löytyy perinteisen oloinen maskikin, joka on kuitenkin umpinainen. Parempiin malleihin saa ns. Crystal Facen, jossa maskin pystyrivat ja poikkipanta on valaistu peräti 130 ledillä.

-- MAINOS --

Luonnollisesti ajovalotkin on toteutettu ledeilllä, ja latauspistoke on piilotettu maskiin. Oman säväyksensä ulkonäköön antavat myös kookkaat pyörät, jotka ovat vähintään 18- ja parhaimmillaan 21-tuumaiset. Tšekkimerkin uusin tulokas on noin 4,6 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,6 metriä korkea. Akseliväliksi kerrotaan puolestaan reilut 2,7 metriä. Skodan omien sanojen mukaan Enyaq iV:n tilojen pitäisi vastata Kodiaqia, ja tavaratilan perusvetoisuudeksi ilmoitetaan 585 litraa.

-- MAINOS --




Sisusta on tyyliltään minimalistisempi Skodan polttomoottorimalleihin verrattuna. Keskellä lähes symmetristä kojelautaa komeilee joko 10- tai 13-tuumainen kosketusnäyttö, ja mittaristokin on täysin digitaalinen. Nappuloiden määrä on pyritty minimoimaan, ja keskikonsoli on ”leijuvaa” mallia. Sisustan teemaksi on tarjolla kymmenen eri vaihtoehtoa. Niistä Lodge ja ecoSuite ovat materiaaleiltaan erityisen ympäristöystävällisiä, koska esimerkiksi ensin mainitun istuinverhoilun raaka-aineina on käytetty kierrätettyjä pulloja.

-- MAINOS --

Tekniikkapuolen kohokohtiin lukeutuvat mm. lisättyä todellisuutta hyödyntävä tuulilasin heijastusnäyttö sekä monenlaiset ajoavustimet. Voimanlähdevalikoima koostuu puolestaan viidestä eri vaihtoehdosta. 50-nimistä perusmallia vauhdittaa taka-akselille asennettu 148-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa 55 kWh:n akkupaketilta. Toimintasäteeksi kerrotaan 340 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna.

60-versiossa on taas 62 kWh:n akku, 179 hevosvoiman takasähkömoottori ja 390 kilometrin range. 80-nimisen mallin vastaavat arvot ovat puolestaan 82 kWh, 204 heppaa ja 510 km. 80x tuo mukanaan kaksi sähkömoottoria, jolloin Enyaq iV:stä tulee nelivetoinen. Akkupaketin koko on edelleen 82 kWh, mutta kokonaisteho kasvaa 265 heppaan ja toimintamatka laskee 460 kilometriin.

Huippumallina palvelee Skodan polttomoottoriautojen tavoin RS, joka tarkoittaa Enyaq iV:n tapauksessa 306 hevosvoiman maksimitehoa ja 460 newtonin vääntöä. Suorituskyky ei ole RS:ssäkään ihan Tesla-tasoa, koska satasen nopeus on taulussa 6,2 sekunnissa ja huiput on rajattu 180 km/h:n lukemaan. Toimintasäde on puolestaan samat 460 kilometriä kuin 80x:ssä.

Latausajoista kerrotaan sen verran, että 82 kWh:n akkupaketin saa täytettyä viidestä prosentista 80 prosenttiin tarkalleen 38 minuutissa, kun käytössä on pikalaturi. Tarjolla on myös 11 kilowatin wallbox, jolla akut saa täyteen 6-8 tunnissa. Enyaq iV:n tuotanto starttaa vielä tämän vuoden puolella, ja myyntiin sähkö-crossoveria on lupa odotella Suomessakin viimeistään ensi vuoden alussa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

2 KOMMENTIT

  1. Tässä kohtaa on virhe akkupaketin koossa. Luonnollisesti kaikissa 80-sarjalaisissa on 82kWh akku, ei 62.

    “80x tuo mukanaan kaksi sähkömoottoria, jolloin Enyaq iV:stä tulee nelivetoinen. Akkupaketin koko on edelleen 62 kWh, mutta kokonaisteho kasvaa 265 heppaan ja toimintamatka laskee 460 kilometriin.”

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Sähköauto on otsikoita parempi

Sähköauto ei sovi Suomeen – siis jos perinteisiä lehtiä on uskomista. Etenkin pelkät otsikot lukemalla saa äkkiä mielikuvan surkeista...

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.