Sähkö-Skoda esiteltiin – Enyaq iV tarjoaa parhaimmillaan 510 kilometrin rangen tai 306 hepan tehon

Skoda on etukäteisheruttanut jo pitkään täyssähköistä crossoveriaan, joka on nimetty Enyaq iV:ksi. Nyt auto paljastettiin vihdoinkin Prahassa ja netin välityksellä.

Enyaq iV:ssä on crossoveriksi lähes tila-automaisia piirteitä, koska tuulilasi on hyvin viistossa kulmassa ja maavarakin on kaukana katumaasturityylistä. Muotoilu on kaiken kaikkiaan melko varovaista, ja uutuuden linjoilla ei pyritä alleviivaamaan Skodan sähköautostatusta. Nokalta löytyy perinteisen oloinen maskikin, joka on kuitenkin umpinainen. Parempiin malleihin saa ns. Crystal Facen, jossa maskin pystyrivat ja poikkipanta on valaistu peräti 130 ledillä.

Luonnollisesti ajovalotkin on toteutettu ledeilllä, ja latauspistoke on piilotettu maskiin. Oman säväyksensä ulkonäköön antavat myös kookkaat pyörät, jotka ovat vähintään 18- ja parhaimmillaan 21-tuumaiset. Tšekkimerkin uusin tulokas on noin 4,6 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,6 metriä korkea. Akseliväliksi kerrotaan puolestaan reilut 2,7 metriä. Skodan omien sanojen mukaan Enyaq iV:n tilojen pitäisi vastata Kodiaqia, ja tavaratilan perusvetoisuudeksi ilmoitetaan 585 litraa.

Sisusta on tyyliltään minimalistisempi Skodan polttomoottorimalleihin verrattuna. Keskellä lähes symmetristä kojelautaa komeilee joko 10- tai 13-tuumainen kosketusnäyttö, ja mittaristokin on täysin digitaalinen. Nappuloiden määrä on pyritty minimoimaan, ja keskikonsoli on ”leijuvaa” mallia. Sisustan teemaksi on tarjolla kymmenen eri vaihtoehtoa. Niistä Lodge ja ecoSuite ovat materiaaleiltaan erityisen ympäristöystävällisiä, koska esimerkiksi ensin mainitun istuinverhoilun raaka-aineina on käytetty kierrätettyjä pulloja.

Suosittelemme

Tekniikkapuolen kohokohtiin lukeutuvat mm. lisättyä todellisuutta hyödyntävä tuulilasin heijastusnäyttö sekä monenlaiset ajoavustimet. Voimanlähdevalikoima koostuu puolestaan viidestä eri vaihtoehdosta. 50-nimistä perusmallia vauhdittaa taka-akselille asennettu 148-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa 55 kWh:n akkupaketilta. Toimintasäteeksi kerrotaan 340 kilometriä WLTP-syklin mukaan mitattuna.

60-versiossa on taas 62 kWh:n akku, 179 hevosvoiman takasähkömoottori ja 390 kilometrin range. 80-nimisen mallin vastaavat arvot ovat puolestaan 82 kWh, 204 heppaa ja 510 km. 80x tuo mukanaan kaksi sähkömoottoria, jolloin Enyaq iV:stä tulee nelivetoinen. Akkupaketin koko on edelleen 82 kWh, mutta kokonaisteho kasvaa 265 heppaan ja toimintamatka laskee 460 kilometriin.

Huippumallina palvelee Skodan polttomoottoriautojen tavoin RS, joka tarkoittaa Enyaq iV:n tapauksessa 306 hevosvoiman maksimitehoa ja 460 newtonin vääntöä. Suorituskyky ei ole RS:ssäkään ihan Tesla-tasoa, koska satasen nopeus on taulussa 6,2 sekunnissa ja huiput on rajattu 180 km/h:n lukemaan. Toimintasäde on puolestaan samat 460 kilometriä kuin 80x:ssä.

Latausajoista kerrotaan sen verran, että 82 kWh:n akkupaketin saa täytettyä viidestä prosentista 80 prosenttiin tarkalleen 38 minuutissa, kun käytössä on pikalaturi. Tarjolla on myös 11 kilowatin wallbox, jolla akut saa täyteen 6-8 tunnissa. Enyaq iV:n tuotanto starttaa vielä tämän vuoden puolella, ja myyntiin sähkö-crossoveria on lupa odotella Suomessakin viimeistään ensi vuoden alussa.

LähdeCarscoops

Lue lisää