Sähkö-Seiskan naamailme vaatii sulattelua – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta BMW i7:stä

BMW kertoi jo jonkin aikaa sitten etukäteistietoja uudesta i7:stä, joka toimii seuraavan sukupolven 7-sarjan sähköversiona. Samassa yhteydessä julkaistiin virallisia naamiokuvia, jotka jättivät auton tarkemmat muodot vielä hämärän peittoon.

Nyt ainakaan keulan ilmettä ei tarvitse enää arvailla, koska baijerilaisvalmistaja toi julkisuuteen ensimmäiset tiiserikuvat uutuuden nokasta. Kuten jo ennalta arveltiin, tämänkin Bemarin keulaa koristavat todella massiiviset munuaiset, joiden reunat on sähköautossa vielä valaistu. Jättimunuaisiin on jo ehditty tottua BMW:n uusissa malleissa, mutta i7:n keulassa on toinenkin sulattelua vaativa piirre.

Auton etuvalot on nimittäin jaettu kahteen tasoon esimerkiksi Citroënin ja eräiden aasialaisvalmistajien katumaasturien malliin. Ylemmät ledivalot ovat kapeat viirut, kun taas alemmat umpiot on integroitu muotoilullisesti osaksi etupuskurin ilmanottoaukkoja. Kaksitasoinen valoilme toimii muuten Bemarin tulevien luksusmallien tunnusmerkkinä, jota hyödynnetään i7:n ja 7-sarjan lisäksi myös X7:n faceliftissä sekä XM-katumaasturissa.

Maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi luksussedaniksi mainostettu i7 tuodaan lopullisesti julkisuuteen huhtikuun 20. päivä yhdessä polttomoottorilla varustetun 7-sarjan kanssa. I7 toimii tavallaan Seiskan huippuversiona, koska polttomoottorivalikoimasta ei löydy yhtään sitä tehokkaampaa mallia. Vielä vahvistamattomien tietojen mukaan i7:ssä hyödynnetään 120 kWh:n akkupakettia, ja tehokkaimmassa versiossa saattaa olla jopa 750 hevosvoimaa kolmen sähkömoottorin ansiosta. Toimintasäteen pitäisi puolestaan olla 580-610 kilometrin luokkaa WLTP-standardin mukaan mitattuna.

Suosittelemme

Sisätilojen erikoisin varuste on takamatkustajien iloksi kattoverhoilusta laskeutuva ekstraleveä ”teatteriruutu”, jolla on mittaa 31 tuuman verran. Takaosastolla voidaan siis nauttia elokuvista, ja tämä ei ole pelkästään i7:n erikoisherkku. Ruutu tulee nimittäin saataville BMW:n muihinkin luksusmalleihin, ja sama koskee myös kojelaudan kaarevaa näyttöä sekä iDrive-järjestelmän uusinta sukupolvea. Mittaristoon ja oviverhoiluihin sovitetaan puolestaan BMW Interaction Bar, joka on kuulemma uudentyyppinen valo- ja toimintonauha, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää