MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Sähkö-Pösöjen valikoima kasvaa – E-308:n hatchback- ja farmariversio tulevat myyntiin ensi vuonna

Peugeotin mallistoon kuuluu Suomessa tällä hetkellä neljä täyssähköautoa. Ne saavat pian seuraa uudesta E-308:sta, joka iskee suoraan kompaktiluokan ytimeen.

Toisin kuin esimerkiksi Volkswagen ID.3 tai Nissan Leaf, 308:n sähköversiot on tehty polttomoottorimalleista tutulle perusrakenteelle. Tällä on haittavaikutuksensa esimerkiksi tilankäytön kannalta, mutta toisaalta ulkonäkö ei ole liian ufomainen konservatiivisempaankaan makuun. Uusi 308 on hyvännäköinen auto, ja tätä ei sähkötekniikkakaan muuta. Etupuskuria on kuitenkin viilattu hieman aerodynamiikan ehdoilla, ja sama koskee myös pohjan kotelointia.

Lisäksi autojen alla pyörivät uudet 18-tuumaiset vanteet matalan vierintävastuksen renkailla. Erityishuomio on ollut taloudellisuudessa, ja keskimääräiseksi energiankulutukseksi kerrotaan 12,7 kWh 100 kilometrillä. Auton oman kolmivaihelaturin teho on 11 kilowattia, mutta todella ripeä lataus onnistuu vasta 100 kW:n laturilla. Tällöin akku täyttyy 20 prosentista 80 prosentin tasolle alle 25 minuutissa.

54 kWh:n akku on tehty 80-prosenttisesti nikkelistä, 10-prosenttisesti mangaanista ja 10-prosenttisesti koboltista. 400 voltin teknologian varaan tehdyn systeemin lopullista toimintasädettä ei ole vielä vahvistettu, mutta kummallakin korimallilla pitäisi kuulemma päästä yli 400 kilometriä yhdellä latauksella. E-308:n erikoisuus piilee juuri näissä korimalleissa, koska autoa saa myös farmarina toisin kuin useimpia muita sähköautoja.

Suosittelemme


Voimanlähteenä toimiva sähkömoottori tuottaa noin 160 hevosvoimaa ja 260 newtonmetriä etupyörille. Suoritusarvoja ei ole vielä julkaistu, mutta ajomoodit ovat jo tiedossa. Ne ovat Eco, Normal, Sport ja Brake, joista jälkimmäinen hyödyntää eniten regeneraatiota hidastettaessa. Sähköversioiden sisätilat seuraavat pitkälti polttomoottorimallien jalanjäljillä, eli ohjaamonäkymää dominoi pienellä ratilla varustettu Peugeotin i-Cockpit-ratkaisu. Keskinäyttö on kymmentuumainen, ja varusteluun kuuluu myös kolmiulotteinen heijastusnäyttö.

Sähkö-308:ia odotellaan myyntiin ensi vuoden puolessavälissä. Ainakin joissakin maissa auton voi tilata netistä suoraan kotiovelleen, ja esimerkiksi latauksen tai akun esilämmityksen pystyy ajastamaan MyPeugeot-sovelluksen kautta.

LähdeCarscoops

Lue lisää