“Sähkö-Passat” on pian täällä – Volkswagen antaa esimakua uudesta ID.7:stä

Volkswagenin ID-sähköautojen valikoima laajenee pian sedan-korisella ID.7:llä, jota voisi pitää perinteisen Passatin sähkövastineena. Uutuus esitellään lopullisesti kevään tai alkukesän aikana, mutta siitä annetaan jo nyt esimakua Las Vegasin CES-messujen yhteydessä.

Consumer Electronics Show’ssa nähtävä auto on QR-koodeista inspiraationsa saaneen naamiokuvion peitossa. Kuvio koostuu peräti 40 kerroksesta erikoismaalia, jota pystytään valaisemaan pimeässä tai esimerkiksi äänentoistojärjestelmän soittaman musiikin tahtiin. Tämä on puhdasta show’ta, mutta erikoismaalin alla piilee jo lopullinen tuotantomalli pehmeänpyöreine linjoineen.

Kuva: Volkswagen

Naamiokuviosta huolimatta ID.7:n muotoilun yksityiskohdat erottuvat jo hyvin. Tuotantoauto on hyvin lähellä viime kesäkuussa esiteltyä ID.Aero-konseptia, mutta muutamia yksityiskohtia on muutettu sarjatuotannon ehdoilla. Niinpä ID.7:n ledivalot näyttävät yksinkertaisemmilta, peilinkotelot ovat isommat, puskurien muotoja on hienosäädetty, ja samaa designia edustavien alumiinivanteiden tuumakoko on pienempi kuin tutkielmassa.

Sisustaa ei ole naamioitu mitenkään, mutta suuria yllätyksiä ei silti ole luvassa. Tyyli on nimittäin kuin yhdistelmä perinteistä Passatia ja ID-mallien futuristisempaa otetta. Ilmasuulakkeet näyttäisivät kulkevan halki koko kojelaudan nykyisen Passatin malliin, ja kojelaudan päällisen tikkaukset viestittävät tähänastisia ID-malleja ylellisemmästä tunnelmasta. Punakynän vaikutus näkyy kuitenkin edelleen kuskin oven säästömallisissa ikkunannostimissa, ja rattiakin koristavat edelleen paljon parjatut hipaisukytkimet.

Kuva: Volkswagen

Lämpötilan säädön liukukytkimet ovat kuitenkin vihdoin saaneet taustavalaistuksen, ja keskinäyttönä palvelee 15-tuumainen tabletti. Mittaristonäyttö on sen sijaan onnettoman pieni, mutta sitä täydentää tuulilasin heijastusnäyttö. Sisustan kohokohta on Volkswagenin mukaan älykäs ilmastointi, joka tunnistaa kuskin avaimesta ja viilentää tai lämmittää sisätilat jo ennen autoon sisään astumista. Systeemi voi jakaa ilmaa automaattisesti isommalle alueelle tai ohjata sitä suoraan matkustajia kohti keskinäytöltä säädettynä tai puheohjauksen perusteella.

ID.7:n teknisenä perusrakenteena palvelee muissakin sähkö-Volkkareissa käytetyn MEB:n edelleenkehitetty versio, jonka pitäisi mahdollistaa pidempi toimintasäde ja nopeampi lataus. Tarjolle tulee luultavasti sekä yksi- että kaksimoottorisia versioita, joten veto menee taakse tai kaikille neljälle pyörälle. Muut tekniset tiedot pidetään vielä hämärän peitossa, mutta WLTP-standardin mukainen toimintasäde on kuulemma parhaimmillaan 700 kilometriä.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Myös auton akseliväli jo tiedossa. Sillä on mittaa 2969 milliä, mikä on 94 milliä enemmän kuin Tesla Model 3:ssa, 20 milliä reilummin kuin Hyundai Ioniq 6:ssa tai 165 milliä enemmän kuin polttomoottorikäyttöisessä Passatissa. Tämän pitäisi luonnollisesti näkyä takamatkustajien erittäin väljissä jalkatiloissa.

ID.7 tulee myyntiin sekä Euroopassa, Kiinassa että Pohjois-Amerikassa. Euroopan markkinoiden autot tehdään Saksan Emdenin tehtaalla yhdessä ID.4:n kanssa. Samassa paikassa on valmistettu myös Passateja, jonka seuraavasta sukupolvesta tulee muuten enää tarjolle pelkästään farmarimalli.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää