Sähkö-Ässä on pian täällä – Mercedes julkaisi tiiserikuvan pian esiteltävästä EQS:stä

Mersun S-luokka on saanut edustaa Stuttgartin insinöörien parasta osaamista kauemmin kuin juuri kukaan jaksaa enää muistaa. Luksusluokan ikoni saa kuitenkin pian täyssähköisen kilpailijan oman talon sisältä.

Mercedes antoi esimakua sähköisestä lukusautosta jo syksyn 2019 Frankfurtin autonäyttelyssä, jossa esiteltiin Vision EQS:ksi nimetty futuristisen oloinen tutkielma. Täyssähköisen sedanin konsepti näytti perinteistä S-luokkaa paljon matalammalta ja virtaviivaisemmalta, mutta nämä mittasuhteet jäivät valitettavasti vain näyttelyauton erikoisuudeksi.

Mersu julkaisi nyt tiiserikuvan tuotantoversiosta, joka esitellään todennäköisesti ensi kuun aikana. Vaikka kuvassa esiintyvän EQS:n sivuprofiilia on tummennettu tarkkojen muotojen häivyttämiseksi, tärkein asia käy kuitenkin ilmi heti kättelyssä. Konseptin radikaalit muodot ovat saaneet väistyä geneerisen luiskaperätyylin tieltä, ja auton kattolinja on hyvin lähellä stuttgartilaisten coupé-henkisissä katumaastureissa nähtyjä ratkaisuja. Tuotantoauto näyttää myös paljon tutkielmaa korkeammalta, joten tässäkin suhteessa vertailu esimerkiksi GLE Coupéen on paikallaan.

EQS saa nokalleen muistakin sähkö-Mersuista tutun umpinaisen maskin, joka sulkee sisälleen myös etuvalot. Takavalot yhdistetään puolestaan toisiinsa ohuella ledinauhalla Mercedeksen EQ-tyylin mukaisesti. Tuotanto-EQS:ssä on perinteisempien luiskaperäautojen tavoin katon rajaan asti ulottuva takaluukun aukko, joka lisää käytännöllisyyttä ja erottaa auton tässäkin suhteessa selvästi polttomoottorikäyttöisestä S-luokasta. E-luokan sähköisenä vastineena toimiva, pykälää pienempi EQE saa sen sijaan sedan-tyylisen takaluukun kannen.

Suosittelemme

Mercedes on julkaissut jo aiemmin tiiserikuvia ja -videoita sähköisen lippulaivansa sisustasta. Hätkähdyttävin piirre on kojelauta, joka koostuu lähes täysin digitaalisesta näyttöpinnasta. Takaistuimet pystyy puolestaan säätämään lepoasentoon, ja tilaa säästävän sähkötekniikan ansiosta takamatkustajilla pitäisi olla vielä S-luokkaakin väljemmät oltavat. WLTP-standardin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan yli 700 kilometriä, mutta muita teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan.

EQS:n ja EQE:n jälkeen vuorossa ovat vielä molempien autojen katumaasturivastineet, joten Mercedeksellä on jo lähiaikoina todella kattava täyssähköisten luksusautojen tarjonta. Lisäksi tulossa on EQB-nimen saava crossover vasta esitellyn EQA:n seuraksi täydentämään valikoiman edullisempaa päätä. Myöhemmin luvassa on jopa G-luokan maasturin täyssähköversio ja pelkästään sähkön voimin liikkuvia malleja superluksusbrändi Mercedes-Maybachilta sekä Mercedes-AMG-sporttidivisioonalta, joten tulevaisuus näyttää Stuttgartissakin sähköiseltä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat