Monet sähköautot ovat suoralla tiellä lähes pelottavan nopeita, mutta niiden rajat tulevat nopeasti vastaan vakavahenkisessä rata-ajossa. Hyundain N-sporttimalliston ensimmäisenä täyssähköautona palvelevan Ioniq 5 N:n pitäisi kuitenkin olla toista maata tässä suhteessa.
Toisin kuin lukemattomat muut sähköautot, Ioniq 5 N on valmistajansa mukaan kehitetty hauskuuden eikä absoluuttisen suoranopeuden ehdoilla. Hämäävästi kompaktiluokan hatchbackilta näyttävä auto on todellisuudessa iso crossover, mutta sen pitäisi silti saada hot hatchien kaltainen virne kuljettajan huulille. Niinpä sähkö-N:ssä on polttomoottorisporttien vaihteistoa jäljittelevä toiminto keinotekoisine äänineen, ja driftauksenkin pitäisi onnistua muhkeista mitoista ja omamassasta huolimatta.
Hyundai on myös korostanut, että Ioniq 5 N:ltä onnistuu kaksi täysillä ajettua Nürburgringin Nordschleifen kierrosta peräjälkeen alle kahdeksan minuutin kierrosaikaan. Se on kova saavutus moneen paljon kevyempään polttomoottorisporttiinkin verrattuna, ja nyt saksalainen Sport Auto -lehti pääsi Supertestinsä puitteissa testaamaan väitteen paikkansapitävyyttä. Ringillä meritoitunut testikuljettaja Christian Gebhardt ylsi Pirelli P Zero Corsa -renkailla kengitetyllä Ioniq 5 N:llä kierrosaikaan 7:45.59, mikä ei ole sentään sähköautojen uusi kierrosennätys.
Se on kuitenkin hyvin vaikuttavaa tasoa. Sport Auton aika ajettiin ilmeisesti täyttä kierrosta 200 metriä lyhyemmällä matkalla, ja kellot pysähtyivät vain hieman myöhemmin kuin Gebhardtin muutama vuosi sitten testaaman Mercedes-AMG C 63 S Coupén kohdalla. Mersun aika oli tarkalleen 7:44.13, kun taas vuoden 2017 Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ -farmarille lehti on kellottanut Nordschleifella ajan 7:45.19.
Valmistajien omat ajat ovat yleensä vähän Sport Auton suorituksia nopeampia, joten Ioniqin ajasta saattaisi viilautua vielä hitunen pois Hyundain omissa käsissä. Auton yli 2,3 tonnin kuivapaino on periaatteessa myrkkyä radalla, mutta toisaalta kahdesta sähkömoottorista irtoaa jo perusmoodissakin yli 600 hevosvoiman yhteisteho.
N Grin Boost -nimisellä asetuksella potkua on jo 650 hepan verran, mikä mahdollistaa nollasta sataan -kiihdytyksen vain 3,4 sekunnissa. Auton feikkiäänistä saattaa muuten olla radalla konkreettista hyötyä nopeuden arvioinnissa, koska ainakin Gebhardt piti äänet päällä suorituksensa aikana.