Sähäkkä sähköauto – Hyundai Ioniq 5 N:n kierrosaika Nürburgringillä on V8-koneisten AMG-Mersujen tasoa

Monet sähköautot ovat suoralla tiellä lähes pelottavan nopeita, mutta niiden rajat tulevat nopeasti vastaan vakavahenkisessä rata-ajossa. Hyundain N-sporttimalliston ensimmäisenä täyssähköautona palvelevan Ioniq 5 N:n pitäisi kuitenkin olla toista maata tässä suhteessa.

Toisin kuin lukemattomat muut sähköautot, Ioniq 5 N on valmistajansa mukaan kehitetty hauskuuden eikä absoluuttisen suoranopeuden ehdoilla. Hämäävästi kompaktiluokan hatchbackilta näyttävä auto on todellisuudessa iso crossover, mutta sen pitäisi silti saada hot hatchien kaltainen virne kuljettajan huulille. Niinpä sähkö-N:ssä on polttomoottorisporttien vaihteistoa jäljittelevä toiminto keinotekoisine äänineen, ja driftauksenkin pitäisi onnistua muhkeista mitoista ja omamassasta huolimatta.

Kuva: Hyundai

Hyundai on myös korostanut, että Ioniq 5 N:ltä onnistuu kaksi täysillä ajettua Nürburgringin Nordschleifen kierrosta peräjälkeen alle kahdeksan minuutin kierrosaikaan. Se on kova saavutus moneen paljon kevyempään polttomoottorisporttiinkin verrattuna, ja nyt saksalainen Sport Auto -lehti pääsi Supertestinsä puitteissa testaamaan väitteen paikkansapitävyyttä. Ringillä meritoitunut testikuljettaja Christian Gebhardt ylsi Pirelli P Zero Corsa -renkailla kengitetyllä Ioniq 5 N:llä kierrosaikaan 7:45.59, mikä ei ole sentään sähköautojen uusi kierrosennätys.

Se on kuitenkin hyvin vaikuttavaa tasoa. Sport Auton aika ajettiin ilmeisesti täyttä kierrosta 200 metriä lyhyemmällä matkalla, ja kellot pysähtyivät vain hieman myöhemmin kuin Gebhardtin muutama vuosi sitten testaaman Mercedes-AMG C 63 S Coupén kohdalla. Mersun aika oli tarkalleen 7:44.13, kun taas vuoden 2017 Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ -farmarille lehti on kellottanut Nordschleifella ajan 7:45.19.

Kuva: Hyundai

Valmistajien omat ajat ovat yleensä vähän Sport Auton suorituksia nopeampia, joten Ioniqin ajasta saattaisi viilautua vielä hitunen pois Hyundain omissa käsissä. Auton yli 2,3 tonnin kuivapaino on periaatteessa myrkkyä radalla, mutta toisaalta kahdesta sähkömoottorista irtoaa jo perusmoodissakin yli 600 hevosvoiman yhteisteho.

N Grin Boost -nimisellä asetuksella potkua on jo 650 hepan verran, mikä mahdollistaa nollasta sataan -kiihdytyksen vain 3,4 sekunnissa. Auton feikkiäänistä saattaa muuten olla radalla konkreettista hyötyä nopeuden arvioinnissa, koska ainakin Gebhardt piti äänet päällä suorituksensa aikana.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat