Saako Mitsubishi kuitenkin jatkoa Euroopassa – Renault saattaa alkaa valmistaa japanilaismerkin malleja

Mitsubishi oli joskus kova tekijä Suomenkin automarkkinoilla. Japanilaismerkin pahasti kutistumaan päässeet myyntilukemat ovat kuitenkin nykyään vain varjo entisestään useimmissa Euroopan maissa, joten Mitsun myynti vanhalla mantereella aiottiin lopettaa jo kokonaan. Nyt suunnitelmiin saattaa kuitenkin tulla muutos.

Mitsubishin vaiheet ovat olleet vähintään monenkirjavat viime vuosina. VW-konsernin päästöskandaalin tultua julkisuuteen myös Mitsubishi kärähti vastaavanlaisesta vilpistä. Kohun jälkimainingeissa Nissan hankki itselleen 34 prosentin siivun pahasti ryvettyneestä merkistä, jolloin Renault-Nissan-allianssista tuli Renaultin, Nissanin ja Mitsubishin yhteenliittymä. Mitsu toi tämän jälkeen markkinoille muutamia uusia malleja, kuten vanhasta coupésta nimensä lainanneen Eclipse Crossin kovassa buumissa olevaan katumaasturien luokkaan. Japanilaisbrändin myyntilukemat jatkoivat kuitenkin alavireisinä, ja koronakriisin mukanaan tuoma maailmanlaajuinen lama ei ainakaan helpottanut tilannetta.



Niinpä Renaultin, Nissanin ja Mitsubishin yhteenliittymä kehitti uuden strategian pahasti laskeneeseen kysyntään vastaamiseksi. Small But Beautiful -nimisen suunnitelman mukaan jokaisen merkin piti keskittyä vahvimpiin markkina-alueisiinsa ja vastaavasti poistua sieltä, missä kauppa ei enää käy. Mitsubishin osalta strategian kerrottiin johtavan siihen, että kaikki uusien mallien lanseeraukset Euroopassa laitettaisiin jäihin. Noin prosenttiin kutistunut markkinaosuus vanhalla mantereella katsottiin jo niin mitättömäksi, että Mitsun olisi parempi keskittyä Etelä-Aasiaan. Merkki on menestynyt siellä viime aikoinakin, ja esimerkiksi jo tuotannosta poistunut Pajero on tämän alueen maissa edelleen kovassa kurssissa.





Nyt Financial Times tietää kuitenkin kertoa, että Mitsubishin ja Euroopan osalta ollaankin tultu toisiin ajatuksiin. Renaultilla on nimittäin Ranskassa niin paljon vapaata tehdaskapasiteettia, että ranskalaismerkin tuotantolaitoksissa voitaisiin tulevaisuudessa valmistaa Mitsubisheja vanhan mantereen markkinoille. Tämä veto tukisi allianssin tavoitteita merkkien välisen yhteistyön lisäämiseksi, ja lisäksi Renaultin tehtaiden potentiaali saataisiin hyötykäyttöön. Ranskalaismerkki on leikkaamassa kotimaassaan tuhansia työpaikkoja, joten Mitsun valmistus voisi tuoda apua tilanteeseen.

Vaikka Mitsubishin myyntiluvut ovat osoittaneet Euroopassa pahasti alaspäin, tilanne ei ole kuitenkaan täysin toivoton. Outlander on nimittäin välillä pitänyt hallussaan myydyimmän pistokehybridin titteliä, ja pikkuautoluokan Miragea tai Space Stariakin on saatu kohtuullisen hyvin kaupaksi auton edullisen hinnan ansiosta. Juuri esitelty uusi Outlander on puolestaan ensimmäinen Nissanin pohjalevylle tehty Mitsubishi, mikä tuo kustannussäästöjä. Pohjalevyn lisäksi monet sisustan osatkin on napattu suoraan Nissanista.

AutoNews Europen mukaan Mitsubishi olisi kuitenkin pitämässä edelleen kiinni päätöksestään jäädyttää Euroopan markkinoille tarkoitettujen uusien mallien kehitystyö, ja Renaultin edustaja ei suostunut kommentoimaan spekulointina pitämäänsä asiaa. Jäämme siis odottelemaan, millainen kohtalo Mitsua loppujen lopulta odottaa täkäläisillä markkinoilla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.