Saab tekee jälleen paluun – tämän sähköauton alla piilee tuttu 9-3

Saabilla tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Moneen kertaan kuopatun ja paluuta yrittäneen merkin jäänteet joutuivat taannoin ruotsalais-kiinalaisen sähköautovalmistaja NEVS:n käsiin, ja nyt Saabin perinnön hyödyntämisestä on saatu konkreettisia todisteita. NEVS paljasti nimittäin ensimmäiset kuvat uudelleensyntyneestä 9-3:sta, joka on siis sähköauto.

NEVS, eli National Electric Vehicle Sweden julkisti samalla uuden car sharing – ja kyydinjakopalvelun, jota hyödynnetään kiinalaisessa Tianjinin kaupungissa. 15 miljoonan asukkaan metropolissa päästään testaamaan palvelun puitteissa sähköisiä ”Saabeja”, ja NEVS toimittaa sekä autot että liikkuvuuspalvelut.





Automiehiä kiinnostanee kuitenkin enemmän uudelleensyntynyt 9-3. NEVS aikoo lanseerata sekä perinteisen porrasperän että 9-3 X EV:n, joka on maastohenkinen korotettu farkku. Nokan muotoihin on tuotu tuoretta sähköautohenkeä ja peilit on korvattu ilmeisesti kameroilla, mutta 15-vuotiaan 9-3:n perusmuoto paistaa silti läpi kaikesta meikistä huolimatta. Takaa sähköautot muistuttavat eniten vanhaa Saabia, koska peräpäässä on tyydytty vain pieniin retusointeihin mm. takavalojen osalta.

Voimanlähteestä ei ole kerrottu vielä tarkempia tietoja, mutta 300 kilometrin sähköinen toimintasäde on suostuttu sentään paljastamaan. Erikoisherkkuihin kuuluvat langattoman netin hotspot, etänä tehtävät softapäivitykset ja akun varaustilan seurantamahdollisuus älypuhelimen kautta. Lisäksi sähköautoissa on erityisen tehokas sisäilmansuodatin, jolle onkin käyttöä kiinalaismetropolien saasteissa.

NEVS on kuulemma saanut uudesta 9-3 EV:stä jo yli 150 000 tilausta kiinalaisilta firmoilta, ja autot lanseerataan paikallisille markkinoille ensi vuoden aikana. 9-3 EV:n konseptiversio tuodaan ensimmäistä kertaa suuren yleisön ihmeteltäväksi kesäkuun alussa Shanghaissa järjestettävässä CES Asiassa. Euroopassa autoa tuskin nähdään ainakaan vähään aikaan Saab-fanien pettymykseksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...