Ruotsista kuuluu kummia: Volvo suunnittelee Aston Martinin ja Maseratin kanssa kilpailevaa 600-heppaista luksuscoupéa

Kiinalaisen Geelyn nykyään omistama Volvo on ollut viime vuodet melkoisessa nousukiidossa uuden, entistä puhdaslinjaisemman muotoilun ja modernin tekniikan ansiosta. Ruotsalaismerkki esitteli syksyn 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä kuvissa näkyvän kauniin coupé-tutkielman, joka enteili tulevien Volvojen muotoilua. 1960-luvun legendaarisesta Pyhimys-Volvosta innoituksensa saanut konseptiauto ei ollut valitettavasti prioriteettilistan ykkösenä merkin tuotantosuunnitelmissa, vaan etusija annettiin isompien myyntimäärien katumaastureille, sedaneille ja farmareille.

Volvo_2

Nyt saksalainen Auto Bild on saanut ruotsalaismedioista tietoja, joiden mukaan Volvolla on suunnitteilla myös eksklusiivinen coupé. Auton pitäisi toimia Pyhimys-Volvona tunnetun P1800:n henkisenä seuraajana, ja sportin nimeksi saattaa tulla C90. Uutuuden lähtökohtana on tarkoitus käyttää kolmen vuoden takaista tutkielmaa, joten ainakin muotoilun pitäisi olla kohdallaan.

Urheilu-Volvoon tulee todella eksoottista tekniikkaa, koska auton kori aiotaan rakentaa hiilikuidusta. Sportin pituus on jäämässä alle 4,5 metrin, ja kuorien alle tulee tupla-ahdetusta neloskoneesta sekä sähkömoottorista koostuva voimalinja. Kaksilitraisesta bensamoottorista irtoaa 360 hevosvoimaa, ja sähkömoottori tuottaa vielä 240 lisähummaa. Nelivetoisen auton kokonaisteho olisi siis jopa 600 heppaa, joten hintakin karkaa melkoisiin sfääreihin.

C90 maksaa verottomanakin reilusti yli 100 000 euroa, joten auton kilpailijat ovat Aston Martinin ja Maseratin kaltaisia arvomerkkejä. Auto Bildin tietojen mukaan uusi super-Volvo tulisi markkinoille jo ensi vuoden loppupuolella, mutta veikkaamme, että silloin autoa ei vielä nähdä myynnissä.

Hiilikuitukorisen super-coupén kehittäminen vie aikansa, ja lisäksi asiakkaatkin täytyisi vielä löytää. On mielenkiitoista nähdä, suostuvatko V8- ja V12-koneisiin tottuneet potentiaaliset ostajat siirtymään nelipyttyiseen Volvoon, vaikka teholukema ja muodot olisivatkin kohdallaan.

LähdeAuto Bild

Lue lisää