Ruotsin Rättvikissä asuva David Gunnars on tuttu nimi rakennettujen jenkkiautojen ystäville. Mies on luonut aiemmin mm. superkliinin farkkukorisen Chevrolet Novan, joka löysi myöhemmin uuden kodin Suomesta. Miehen uusin projekti valmistui tänä keväänä vain vuoden rakennusajan jälkeen, ja pääsimme tutustumaan siihen tuoreeltaan pari viikkoa sitten Tampereella järjestetyssä Hot Rod & Rock Show’ssa.
Gunnars jatkaa automerkin puolesta tutulla linjalla, koska hänen uusinkin luomus on Chevy. Se on Novaa isokorisempi Biscayne, joka tunnetaan Letukan full size -autojen kaksiovisena karvalakkimallina. Gunnarsin yksilö vuodelta 1961 on kuitenkin nykyasussaan kaukana hinnat alkaen -versiosta. Korin linjat eivät ole kokeneet suuria muutoksia, mutta kromista on toki hankkiuduttu eroon kliinimmän ulkoasun nimissä. Lisäksi puskurit on integroitu alkuperäistä paremmin koriin. Värinä palvelee itse sekoitettu metallisininen, ja takaluukun reunaa koristavat alumiiniset spoilerilipat.
Se antaa jo osviittaa Chevyn potentiaalista. Pellin alla ei palvele enää detroitilainen suora kuutonen tai kasi, vaan sinne on sovitettu jotakin paljon yllätyksellisempää. Gunnarsin Biscaynea vauhdittaa nimittäin vuoden 2003 Audi RS6:sta napattu 4,2-litrainen kasi, jossa on alun perin ollut kaksi turboa. Ne on korvattu tässä autossa yhdellä isommalla ahtimella, joka on Precision Turbon käsialaa.
Suosittelemme
Dahlbäck Racingin rakentamassa myllyssä on monia muitakin viritysosia, kuten Mahlen männät, Maxx Ecu Racen moottorinohjaussofta, Bosch Motorsportin suuttimet sekä Daniel Berglundin käsialaa olevat pakosarjat ja putkisto. Tarkasta teholukemasta ei ole tietoa, mutta potkua on varmasti rutkasti enemmän kuin RS6:n myllyn alkuperäiset 450 hevosvoimaa.
Voima välitetään takapyörille C5-korisesta Corvette Z06:sta lainatun kuusipykäläisen T56-manuaalilaatikon kautta. Myös taka-akselisto on peräisin samasta Vettestä, ja kytkimenä palvelee kisatyylinen sintteriversio. Chevyn alkuperäistä X-runkoa on vahvistettu lisäpalkeilla, ja etu- sekä taka-apurungot on myöskin napattu vuoden 2004 Corvette Z06:sta. Jousituksessa käytetään Phadtin coilovereita, ja ohjausvaihde on lainattu Ruotsin kansanautona tunnetusta Volvo 240:stä.
Alustamuutokset ovat vaatineet modifiointeja myös korin pintapeltien alle, ja niinpä esimerkiksi tuliseinää on siirretty taaksepäin 150 millin verran. Lisäksi mm. pyöränkoteloita on avarrettu ja hattuhyllyä pidennetty. Myös lattiapellit on laitettu täysin uusiksi. Etujarrulevyt ovat 14-tuumaiset, ja takana niillä on mittaa 13 tuuman verran. Levyt on lainattu Z06-Corvettesta, kun taas Brembon kahdeksanmäntäiset satulat ovat peräisin Audi RS6:sta sekä edessä että takana.
Hankookin renkaille kietaistut vanteet ovat Rohannan valmistamat. Pyörien koko on edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Takakiekkojen leveys on peräti 11 tuumaa, kun taas edessä on tyydytty 9,5 tuuman leveyteen. Biscaynen sisätiloistakin löytyy racing-henkeä, koska sekä edessä että takana on erilliset kuppipenkit ja turvakaaret kiertävät ohjaamoa. Huomio kiinnittyy myös täysin digitaaliseen mittaristoon, joka on Dakota Digitalin valmistetta.
Kisatyylistä huolimatta äänieristykseenkin on panostettu, ja sisäkatto on mustaa alcantaraa. Äänentoistosta vastaavat puolestaan Alpinen soitin ja Autostudion lisäpoppikoneet, joten jytinää kuuluu muualtakin kuin pakoputkistosta. Hauskana yksityiskohtana voidaan mainita vielä näyttelykäyttöön tehty takakilpi, jossa lukee Audin mainoslauseena tunnettu ”Vorsprung durch Technik”. Se tarkoittaa teknistä etumatkaa, jota Gunnarsin Chevy tarjoaa todellakin riittämiin.