Ruotsalaiset laittavat Bugattin ahtaalle – Koenigsegg Regera kiihtyy nollasta kolmeensataan upouutta Chironia nopeammin

Ruotsalainen hyperautovalmistaja Koenigsegg esitteli vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä Regera-nimisen supertykin, joka oli tuolloin vielä konseptiasteella. Nyt auto on saatu tuotantovalmiiksi, ja niinpä lopullinen tuotantoversio paljastettiin tämänvuotisessa Geneven näyttelyssä. Regeraa on kehitetty ja jatkojalostettu raskaalla kädellä, ja Koenigsegg kertookin tehneensä autoon yli 3000 muutosta vuoden aikana.

Tuotantomalli näyttää silti lähes samalta kuin viimevuotinen konseptiauto, ja silmiinpistävin ero on näyttely-yksilön värin muuttuminen vaaleansinisestä metallipunaiseksi. Regera on tavallaan Koenigseggin luksusmalli, ja niinpä autosta löytyy sähköpenkit, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ja tietoviihdejärjestelmä, joka on yhteensopiva Applen CarPlayn kanssa. Tässäkin Koenigseggissä tärkeintä on kuitenkin teholukemat ja suorituskyky, jotka eivät jätä varmasti ketään kylmäksi.

Regera_3

Regera on yksi maailman nopeimmista hybrideistä, ja autossa onkin peräti neljä voimanlähdettä. Bensakoneena käytetään viisilitraista tuplaturboveekasia, ja lisäksi Regeraa vauhdittaa kolme sähkömoottoria. Ruotsalaismerkin kehittämän Direct Drive -järjestelmän ansiosta perinteistä vaihdelaatikkoa ei tarvita, mutta kuski pääsee silti nauttimaan vastaavista ääniefekteistä kuin normaaleissa urheiluautoissa pienemmälle vaihdettaessa.

Neljän moottorin yhteisteho on yli 1500 hevosvoimaa, eli huipputeho on yhtä älytöntä luokkaa kuin perinteisemmin keinoin voimansa tuottavassa Bugatti Chironissa. Koenigseggissä on kuitenkin hybriditeknologian ansiosta vielä enemmän vääntöä, eli yli 2000 newtonia. Bugattissa joudutaan tyytymään ”vain” 1600 newtonin huippuvääntöön, ja lisäksi Regera on yli 400 kiloa Chironia kevyempi. Niinpä Koenigsegg ilmoittaakin uuden hyperautonsa kiihtyvyydeksi nollasta kolmeensataan vain 10,9 sekuntia, kun Chironilla pitäisi kestää samassa suorituksessa vajaat 13,6 sekuntia.

Suosittelemme


Regera_2

Pienemmillä nopeuksilla kiihdytettäessä Bugatti on toki niskan päällä nelivetonsa ansiosta, ja huippunopeuden osalta peli on auki, koska Regeran kattolukemaa ei ole vielä ilmoitettu. Koenigseggillä on Regeran myötä ensimmäistä kertaa historiassaan kaksi mallia tuotannossa samaan aikaan, koska merkin valikoimaan kuuluu myös Agera-niminen hyperauto. Regeran hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta Koenigseggin uudesta supertykistä on kuulemma jo tehty useita tilauksia.

Lue lisää