Rolls-Roycen ensimmäisestä katumaasturista ei tulekaan Cullinania – britit miettivät jo uutta nimeä

Lähes kaikki perinteiset luksus- ja urheiluautomerkitkin ovat jo lähteneet tai lähtemässä mukaan katumaasturivillitykseen. Cayenne on kuulunut Porschen mallistoon jo 15 vuoden ajan, Maseratin myynnistä suuri osa tulee nykyään Levante-nimisestä SUV:sta, ja brittien luksusikoni Bentleykin lähti leikkiin mukaan Bentaygallaan. Lamborghinin Urus esitellään puolestaan ensi viikolla, ja jopa Ferrari on puolijulkisesti myöntänyt kehittävänsä omaa tulkintaansa sporttisesta SUV:sta.

BMW Groupin lippulaivana toimiva Rolls-Royce ei halua jäädä pekkaa pahemmaksi, ja niinpä Rolls on valmistellut omaa katumaasturiaan jo usean vuoden ajan. Auton testiprototyypeistä on julkaistu jopa virallisia tiiserikuvia, ja toki testiprotoja on bongattu myös salavalokuvaajien linsseihin jopa legendaarisella Nürburgringin radalla.

Naamioinnista huolimatta massiivisen SUV:n olemus ei ole jäänyt epäselväksi. Auto on nimittäin vähintään yhtä jyhkeän oloinen kuin brittien iso Phantom-luksuslimusiini, jonka kanssa se jakaa myös saman alumiinisen perusrakenteen. Myös voimanlähde on samaa perua, eli katumaasturinkin etenemisestä vastaa 6,75-litrainen tupla-ahdettu V12. Siitä irtoaa noin 570 hevosvoimaa ja 900 newtonin maksimivääntö, jotka välitetään pyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta.

Toisin kuin Phantom, katumaasturi on luonnollisesti nelivetoinen. Lordit pääsevät siis katsastamaan tilustensa huonokuntoisemmatkin tiet Rollsin ratissa, ja heidän ei tarvitse odottaa arvolleen sopivaa SUV:ta enää kauan. Brittimerkin historian ensimmäinen katumaasturi lanseerataan nimittäin ensi vuoden aikana, mutta autolta puuttuu vielä nimi.

Rolls-Royce on tähän asti kutsunut uutta tulokastaan Cullinaniksi maailman suurimman luonnontimantin mukaan, mutta auto saa kuitenkin eri nimen. Merkin Aasian ja Tyynenmeren toiminnoista vastaava Hal Serudin kertoi SUVAuthority-nimiselle julkaisulle, että Cullinan on vain uutuuden projektinimi. Lopullinen nimi paljastetaan ensi vuoden mittaan, eli tällä hetkellä siitä voidaan esittää vain arvailuja.

Suosittelemme

Nimen täytyy olla ainakin jotakin mahtipontista, koska autokin näyttää lähes panssarivaunumaiselta esimerkiksi Bentley Bentaygaan verrattuna. Suomessa ei taideta ainakaan jäädä kaipaamaan Cullinania, vaikka täällä ei liene kovinkaan montaa ostajaa todennäköisesti maailman kalleimmaksi kohoavalle katumaasturille.

LähdeCarscoops

Lue lisää