Rokkitähti sai uniikin Porschen – John Oatesin vuoden 1960 356 on tuunattu tyylillä

Amerikkalaiskitaristi John Oates nousi maineeseen 1980-luvulla suosiota niittäneen Hall & Oates -bändin myötä. Nykyään mies on ehtinyt täyttää jo 70 vuotta, mutta vauhtia riittää edelleen ainakin siviilielämässä. Oates halusi itselleen täydellisen Porsche 356:n, joka kuuluu 1950-luvun ja 1960-luvun alun suurimpien urheiluautoklassikkojen joukkoon. Porschen rakentaminen annettiin tähän mallisarjaan erikoistuneen Emory Motorsports -nimisen pajan tehtäväksi, ja jälki on komeaa.

Lähtökohdaksi valittiin avomallinen 356B Cabriolet vuodelta 1960. Auto oli kolaroitu nokastaan, joten keulan osia piti lainata toisesta autosta. Ulkonäkökin muuttui samalla persoonallisemmaksi, koska Oatesin Porscheen asennettiin vanhemman 356A:n nokka ja tuulilasinkarmi. Samasta autosta napattiin myös pienemmät puskurit, jotka tekevät tästä yksilöstä lähtökohtaa siromman oloisen. Avoauton ulkonäkö muuttui myös irrotettavan kovakaton myötä, jonka profiili on 356:n coupé-mallia litteämpi.

Sisätiloja koristavat puolestaan vintage-tyyliset kuppipenkit ilman niskatukia. Ne on verhoiltu konjakin värisellä nahalla, ja istuinten taakse asennettu turvakaari jäykistää koria sekä suojaa matkustajia. Sen voi kuitenkin haluttaessa poistaa kliinimpää ulkoasua tavoiteltaessa. Auton alusta on puolestaan saanut alkupään 911:stä lainatun takapään erillisjousituksen. Lisäksi Porscheen on asennettu modernit Konin säädettävät iskunvaimentimet, ja joka nurkkaan lisätyt levyjarrut ovat Emoryn omaa käsialaa.

Niiden pitäisi pysäyttää vain 839 kilon painoinen 356 tehokkaasti, ja auto lienee melkoisen ketterä mutka-ajossa. Teho-painosuhdekin on kunnossa, koska takapellin alla pörisee Emoryn Outlaw-4:ksi nimeämä räätälintyönä tehty moottori. 2,4-litraisen ilmajäähdytteisen nelosbokserin suunnittelun lähtökohtana on käytetty paljon uudemman, eli 964-korisen 911:n bokserikuutosta. Teholukema on saatu nostettua tasan 200 hevosvoimaan mm. Emoryn omaa käsialaa olevien pakosarjojen, tietokoneavusteisen sytytyksen ja joka sylinterillä olevien tuplasytytystulppien avulla.

Voima siirtyy takapyörille 1960-luvun 911:stä realisoidun viisivaihteisen manuaalin kautta, mutta Oates ei taida ehtiä kepittää autoaan enää tämän ajokauden aikana. 356 tuotiin nimittäin julkisuuteen USA:n Atlantassa sijaitsevan Porsche-keskuksen tiloissa vasta lokakuun lopussa, jolloin avoautokausi alkaa olla ohi Atlantin toisellakin puolella.

Lue lisää