Rimac Nevera on maailman nopein sähköauto – kroatialaisella hyperautolla yllettiin 412 km/h:n vauhtiin

Sähköautojen huippunopeuksia joudutaan usein rajoittamaan hyvinkin pieniin lukemiin energiankulutuksen hillitsemiseksi, mutta kroatialaisen Rimacin hyperautoja tämä ongelma ei koske. Bugattin nykyinen sisarmerkki nappasi nyt uuden sähköautojen nopeusennätyksen.

Ennätysajo tehtiin Papenburgin ovaalilla testiradalla Saksassa, ja suoritusvälineenä palveli Rimacin Nevera-hyperauto. Ratin taakse istahti merkin testikuljettaja Miro Zrnčević, joka pääsi painamaan kaasun pohjaan Papenburgin kahdella neljän kilometrin mittaisella suoralla. Nevera oli ajon aikana luonnollisesti huippunopeusmoodissaan, joka pienentää ilmanvastusta mutta tarjoaa silti riittävästi downforcea ajovakauden turvaamiseksi.

Nevera poistui testiradan mutkasta 250 km/:n nopeudella, ja ennen suoran loppua mittarissa oli ennätysnopeudeksi kirjattu 412 km/h. Rimacin mukaan huippunopeutta simuloitiin jo Neveran C-Two-nimisen prototyypin kehitystyössä, joten nyt käytäntö vahvisti vain teorian. Rimacin saavuttama vauhti oli samalla myös suurin nopeus, joka Papenburgissa on koskaan mitattu.

Polttomoottoriautojen osalta taakse jää esimerkiksi Bugatti Veyron, jolle kellotettiin 407 km/h:n huippunopeus vuonna 2005. Nykyinen Chiron Super Sport 300+ ylsi kuitenkin kolmisen vuotta sitten epävirallisesti yli 490 km/h:n vauhtiin, joten aivan tälle tasolle sähköautolla ei vielä päästy. Tällä hetkellä kaikkien tuotantoautojen virallista nopeusennätystä pitää hallussaan SSC Tuatara, jolle mitattiin tarkalleen 474,8 km/h:n keskinopeus kahteen eri suuntaan ajetuilla suorilla.

Suosittelemme

Neveran alla käytettiin Michelinin Cup 2R -renkaita, jotka rengasvalmistajan insinööri vielä tarkasti ennen ennätysajoon lähtöä. Autoon ei tehty mitään muutoksia asiakkaille toimitettuihin yksilöihin verrattuna, mutta 352 km/h:n kohdalla menon katkaiseva nopeudenrajoitin poistettiin käytöstä. Asiakasautoissa rajoittimen tarkoituksena on suojella renkaita, mutta rajoitin voidaan Rimacin mukaan poistaa myös asiakkailta sähköautovalmistajan valvomissa tapahtumissa.

Hurjan nopeuden taustalla piilee neljä sähkömoottoria, jotka tuottavat 1914 hevosvoiman kokonaistehon ja 2360 newtonmetrin maksimiväännön. Virta saadaan puolestaan 120 kWh:n akkupaketista. Rimac Neveralla on saavutettu sähköautojen nopeusennätyksen lisäksi toinenkin meriitti, eli maailman nopeimmin kiihtyvän tuotantoauton status. Siihen vaadittiin viime vuonna 8,582 sekunnin rykäisy varttimaililla.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. SSC Tuataran huippunopeus ei ollut kahden eri suuntaisen ajon keskinopeus eli se ei päihitä Koenigsegg Agera RS ennätystä (~447km/h)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat