Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911 Targa 4S:n pohjalta tehty Heritage Design Edition.

Retrotyylinen Targa on kuulemma ensimmäinen kaikkiaan neljästä Heritage Design -mallista. Auton on tarkoitus yhdistää 1950- ja 1960-lukujen klassisia muotoiluelementtejä viimeisimpään teknologiaan, mikä toimii erityisen hyvin 911 Targan kohdalla. Klassisen muotoilun liittäminen moderniin tekniikkaan on nimittäin koko auton idea, mutta Heritage Design Editionin yksityiskohdissa mennään vielä pykälää pidemmälle.

Ulkokuorta koristaa erikoismallia varten sekoitettu kirsikanpunainen metalliväri, joka saa kontrastia vanhojen Porschejen tyylisistä kullanvärisistä logoista. Lisäksi etulokasuojien päälle ja kylkien alareunoihin on lätkäisty Stuttgartin merkin vanhat kilpurit mieleen tuovat valkoiset raidat, joita täydentävät vielä ovien kilpanumerot. Moottoritilan ritilään on puolestaan kiinnitetty Porsche Heritage -merkki, joka saa seuraa vuoden 1963 tyylisisistä Porschen vaakunoista.

Ne löytyvät tutuista paikoista, eli nokkapellin etureunasta, ratin keskiöstä, niskatuista ja avaimenperästä. Klassinen logo koristaa myös edessä 20- ja takana 21-tuumaisten vanteiden keskiöitä. Carrera Exclusive Design -nimisten kiekkojen muotoilu on saanut inspiraationsa perinteisistä Fuchsin vanteista, ja jarrusatulat ovat tässä tapauksessa mustat.

Suosittelemme

Viininpunaista ja beigeä yhdistelevä sisustakin on klassinen jo värimaailmaltaan. Todellinen old school -fiilis syntyy kuitenkin vasta vakosametista, jota löytyy penkkien lisäksi oviverhoiluista. Se muistuttaa kuulemma Porsche 356:sta ja 1950-luvun muodista. Taittuvan katon sisäverhoilu on puolestaan nahkaa sekä mikrokuitua, ja ohjaamoa koristaa myös yksilöllisesti numeroitu laatta. Lisäksi mittariston ja Sport Chrono -kellon taustavalo kajastaa vihreänä vanhojen aikojen tyyliin.

Tekniikka edustaa puolestaan sataprosenttisesti tätä päivää. Perässä pörisee tavallisen Targa 4S:n tavoin kolmilitrainen tupla-ahdettu bokserikuutonen, jonka tuottamat 450 heppaa ja 528 newtonia ohjataan kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Satasen nopeus on taulussa 3,8 sekunnissa, ja huippuja riittää 304 km/h:n verran. Klassisen ajokokemuksen ystäville tarjolla on myös seitsemänpykäläinen manuaalivaihteisto.

Porsche Exclusive Manufakturin luoman erikoismallin tuotanto rajoitetaan vain 992 autoon, onhan kyseessä 992-korimallin 911 Targa. Hinnat alkavat Suomessa vähemmän vaatimattomasti noin 295 000 eurosta, ja ostajille on tarjolla myös autoa varten luotu rannekello. Erikoismallin muotoiluelementtejä toistavasta aikaraudastakin pyydetään reilusti yli kymppitonnin, joten yksilöllinen tyyli on Porschen kohdalla kaikkea muuta kuin halpaa hupia.

LähdeCarscoops

Lue lisää