Vanhat Toyota Land Cruiserit olivat pitkään arkisia käyttöautoja, jotka sietivät lähes minkälaista käyttöä tahansa. Nyt monet niistäkin alkavat olla haluttuja keräilykappaleita, joita myös muokataan yksilöllisesti.
Tämän jutun auto on USA:n Pohjois-Carolinassa majaansa pitävän TLC4x4:n rakentama Land Cruiser FJ62 vuodelta 1988. Tämän sukupolven maasturi-Toyotoja nähtiin uutena myös Suomen teillä, mutta yhdenkään niistä pellin alla ei taatusti piillyt yhtä tymäkkää tekniikkaa. TLC4x4 on nimittäin sovittanut Land Cruiserin nokalle GM-sukuisen LS3-vapariveekasin, jonka iskutilavuus on muhkeat 6,2 litraa.

Pannun jatkeena palvelee 6L80-koodia totteleva automaattivaihteisto, ja pakokaasut poistuvat katalysaattoreilla sekä Magnaflow’n vaimentimilla varustetun kolmetuumaisen putkiston kautta, joka on tehty ruostumattomasta teräksestä. Hidastuvuuteenkin on panostettu DBA:n valmistamien uusien jarrulevyjen sekä satuloiden myötä. Tekniikan kokemat muutokset viimeistellään OME:n jousilla, Fox Racingin iskunvaimentimilla, ruostumattomasta teräksestä tehdyllä bensatankilla sekä alustan, rungon ja akselien pulverimaalauksella.

Koria koristaa puolestaan Porschen värikartasta inspiraationsa saanut Agate Grey -harmaa, ja maastokelpoisuuden varmistavat sivuhelmojen alta löytyvät ”rock slider” -putket. Autoon on lisäksi asennettu uudet ledivalot ja 17-tuumaiset Methodin vanteet BF Goodrichin maastorenkailla. Porsche-vaikutteita löytyy myös sisustasta, koska uudet penkit on verhoiltu Relicaten nahan ohella klassisten 911-mallien kaltaisella ruutukuvioisella kankaalla.

TLC4x4:n päivityksiin sisätilojen osalta kuuluvat myös uusi kattoverhoilu, räätälintyönä tehdyt mittarit ja keskelle kojelautaa sovitettu iso JVC:n tietoviihdenäyttö. Äänimaailmasta huolehtivat puolestaan Kickerin KS-sarjan kaiuttimet ja tehokas subbari.


