Restomod-henkeen vanhennettu Porsche 997 tarjolla – Edit Automotive aikoo muokata 99 yksilöä klassiseen tyyliin

Monet eri firmat ovat viime vuosina tarjonneet restomod-hengessä 1960- ja 1970-lukujen tyyliin rakenneltuja Porsche 911:iä, joiden lähtökohtana on useimmiten palvellut reilun 30 vuoden takainen 964-sukupolvi. Nyt vastaavaa ideaa sovelletaan ensimmäistä kertaa paljon tuoreempaan 997:ään.

Vuosina 2004-2013 valmistettu 997 peri perusrakenteensa 996-koodilla tunnetulta edeltäjältään, eli kyseessä oli toinen vesijäähdytteinen 911-sukupolvi. Ulkonäkönsä ja sisustuksensa osalta 997 palasi kuitenkin klassisempaan linjaan esimerkiksi pyöreiden etuvalojensa myötä, joten auto toimii hyvänä lähtökohtana tyylillisesti vanhennetulle restomodille. Näillä sanoilla voisi luonnehtia Edit Automotive -nimisen pajan luomusta, joka on saanut nimekseen g11.

Kuva: Edit Automotive

Petr Novaguen muotoileman g11:n on tarkoitus olla auto, joka luo aidon ja yksinkertaisen yhteyden kuljettajaansa. Edit Automotive luottaa ideaansa niin paljon, että suunnitteilla on 99 yksilön modifiointi alkuperäisen 911:n hengessä. Edit valitsi lähtökohdakseen 997-sukupolven, koska se tarjoaa firman mielestä viimeisen aidosti mekaanisen 911-ajokokemuksen ennen sähkötehosteisella ohjauksella varustettua 991:tä.

Kuva: Edit Automotive

G11:n lähtökohtana toimii leveäkorinen 997 vapaasti hengittävällä 3,6- tai 3,8-litraisella bokserikuutosella, joka tuottaa 325-400 hevosvoimaa. Jokainen moottori puretaan täysin ja kuluneet osat vaihdetaan, ja pannut saavat myös mm. uudet IMS-laakerit tämän koneen Akilleen kantapään korjaamiseksi. Sisätiloja höystetään puolestaan alkuperäistä arvokkaammilla materiaaleilla analogista ajokokemusta korostaen. Edit säilyttää kuitenkin 997:n mukavuusvarusteet, kuten ilmastoinnin, penkinlämmittimet ja luistoneston. Lisäksi tarjolla on puhelimen latauksen ja Bluetooth-yhteyden kaltaisia varusteita.

Kuva: Edit Automotive

Ulkokuori muuttuu puolestaan hiilikuituisten puskurien myötä, joihin on yritetty tuoda ”Butzi” Porschen muotoileman alkuperäisen 911:n henkeä. Niinpä esimeriksi takavalot ovat paljon alempana kuin 997:ssä alun perin. Alkuperäistä alustaa kohennetaan Öhlinsin säädettävillä iskunvaimentimilla, ja teknisten muutosten joukkoon kuuluvat myös lyhyt vaihdekeppi, sporttipakoputkisto, taotut vanteet sekä uudet jarrut GT3:n etulevyillä ja Brembon satuloilla. Lisävarusteiden joukosta voi poimia vielä mukaan hiilikuitukeraamiset jarrut sekä lukkoperän.

Kuva: Edit Automotive

Editin g11:n hinnat alkavat 170 000 eurosta, ja jokainen yksilö voidaan räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaisesti mm. ulkovärin, korin yksityiskohtien sekä sisustan värityksen ja materiaalien osalta. Auton muotoillut Petr Novague on henkilökohtaisesti jokaisen asiakkaan käytettävissä oman yksilön speksejä mietittäessä. Restomodin yksilöllisyyttä korostaa myös jokaisen auton mukana tuleva laatta sarjanumeroineen.

Kuva: Edit Automotive

Lue lisää