Renaultin uusin katumaasturi on tässä – Kadjarin korvaavaa Australia saa myös sporttihenkisenä Esprit Alpine -versiona

Renault on ennakkoheruttanut jo jonkin aikaa Kadjarin saappaisiin astuvaa täysin uutta SUV:tä, jonka Austral-nimikin on paljastettu jo aiemmin. Nyt auto esiteltiin vihdoinkin virallisesti.

Uutuus on yksi kolmesta mallista, joiden avulla Renault yrittää houkutella kompaktiluokan C-segmentin asiakkaita kilpailijoiden leireistä. Kaksi muuta mallia ovat coupé-kattoinen crossover Arkana sekä täyssähköinen Megane E-Tech. Teknisesti uusi Austral on lähempänä Arkanaa, koska uudesta katumaasturista ei ole luvassa puhdasta sähköversiota.

Uusi SUV on tehty Renault-Nissan-allianssin kolmannen sukupolven CMF-CD-pohjalevylle. Ulkoisesti se ei tarjoile juuri yllätyksiä, mutta muodot eivät ole enää niin pehmeänpyöreät kuin Kadjarissa. Sekä keulaa että perää koristavat Renaultin nykytyyliin kuuluvat C-kirjaimen muotoiset ledinauhat, ja konepeltiin on koverrettu erikoiset tuplasyvennykset. Perusmallin 17-tuumaiset pyörät näyttävät varmasti hieman alamittaisilta katumaasturin alla, mutta saatavilla on isompiakin kiekkoja aina 20-tuumaisiin asti.

Sisältä löytyy puolestaan 12,3-tuumaisen digitaalimittariston, 12-tuumaisen pystysuuntaisen kosketusnäytön ja 9,3-tuumaisen heijastusnäytön muodostama kolminaisuus. Googlen palvelut on sisäänrakennettu tietoviihdejärjestelmään, ja lisävarustelistalta voi ruksia vaikkapa Harman Kardonin äänentoiston. Vaikka Australissa ei ole kardaaniakselia, etumatkustajien välissä kohoaa kookas keskikonsoli, joka tarjoaa myös kunnon kyynärnojan vaikkapa tietoviihdejärjestelmää käytettäessä.

Suosittelemme

Jos hakusessa on sporttisemman oloinen katumaasturi, Australiin voi ruksia Esprit Alpine -nimisen varustetason. Se sisältää nimensä mukaisesti Alpine-henkeä mm. satiininharmaan ulkovärin, 20-tuumaisten pyörien, sisätiloissa käytetyn alcantaran, alumiinipolkimien sekä monien Alpinen logojen myötä, mutta todellinen suorituskyky ei muutu yhtään urheilullisemmaksi. Australin eri versioiden ajettavuudessa pitäisi olla kuitenkin eroja, koska perusmalleissa on tavallinen ohjaus sekä yhdystukiakselisto takana. Kalliimmissa versioissa on puolestaan monitukivarsirakenne sekä nelipyöräohjaus, jonka ansiosta Australin kääntösäde on vain 10,1 metriä.

Kaikki mallit ovat katumaasturin korista huolimatta vain etuvetoisia. Perusversiona palvelee 1,3-litraista turbokonetta hyödyntävä mieto hybridi, joka tuottaa 140 hevosvoimaa manuaalivaihteiston kanssa ja 160 heppaa automaatin parina. Toinen vaihtoehto on teknisesti edistyksellisempi Mild Hybrid Advanced, jossa käytetään 1,2-litraista kolmipyttyä 48 voltin sähköjärjestelmän parina. Tehoa on enää 130 hevosvoimaa, mutta kulutuksen pitäisi haastaa dieselit.

Huippumallina palvelee E-Tech-täyshybridi, jonka 1,2-litraista kolmisylinteristä täydentävät auton liikuttamiseen osallistuva sähkömoottori sekä polttomoottorin käynnistävä ja akkua lataava starttigeneraattori. Tätä versiota saa joko 160- tai 200-heppaisena, ja kaupunkiajosta 80 prosenttia voidaan kuulemma hoitaa pelkän sähkön voimin. Takapakkia tulee kuitenkin tavaratilan vetoisuudessa, joka on 430 litran lukeman myötä 70 litraa pienempi kuin miedoissa hybrideissä. Australin hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta, jonka pitäisi tapahtua myöhemmin tämän vuoden aikana.

LähdeCarscoops

Lue lisää