Renaultin uusi sähkö-Megane paljastettiin – näistä muodoista on ranskalainen avantgardismi kaukana

Renault Megane on haastanut vuodesta 1996 lähtien VW Golfin ja kumppanit Euroopan kompaktiautojen markkinoilla. Nykyinen Megane jää kuitenkin lajinsa viimeiseksi, koska seuraajasta tulee täyssähköinen crossover.

Upouudesta sähkö-Meganesta annettiin esimakua jo viime vuonna paljastetun Megane eVision -konseptiauton myötä, jonka luvattiin vastaavan 90-95-prosenttisesti tulevaa tuotantomallia. Tutkielman varsin yksinkertaisia peruslinjoja oli höystetty jännittävän oloisilla yksityiskohdilla ja massiivisilla pyörillä, joilla oli merkittävä vaikutus sähköisen crossoverin yleisilmeeseen.

Renault toi nimittäin nyt julkisuuteen Megane E-Tech Electric -nimen saaneen tuotantoauton esisarjayksilön, joka näyttää suorastaan haukottavan geneeriseltä ilman konseptin erikoisherkkuja. Koko auton peittävä näyttävä teippauskaan ei onnistu pelastamaan tilannetta, joten uuden sähkö-Meganen tuotantomallista on tulossa todellinen harmaa hiirulainen designin osalta. Renaultia ei kuitenkaan parane syyttää sanojensa syömisestä, koska auton perusmuodot ovat todellakin käytännössä identtiset konseptin kanssa.





Renault valmistaa nyt 30 esisarjan yksilöä, joissa kaikissa on kuvien auton kaltainen teippaus suoraan merkin design-tiimin suunnittelupöydältä. Näillä autoilla tehdään maantietestejä kuluvan kesän aikana, ja lopullisen tuotantomallin lanseeraus on vuorossa ilmeisesti vasta ensi vuonna. Ranskan Douain tehtaalla valmistettava Megane E-Tech Electric saa kunnian olla ensimmäinen Renault, joka tehdään Renault-Nissan-allianssin modulaariselle CMF-EV-pohjalevylle. Sama perusrakenne löytyy myös uuden Nissan Ariyan alta.

Myös MeganE-nimeä tottelevan uutuuden tekniikan osalta on kerrottu vasta muutamia perustietoja. Autossa on kuulemma vajaat 220-heppainen sähkömoottori, joka saa virtansa 60 kWh:n akkupaketilta. WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 450 kilometriä.

Muista moottorivaihtoehdoista ei ole vielä tietoa, mutta Nissan Ariyan huippuversion kaltainen kaksimoottorinen malli olisi myös mahdollinen ainakin teknisesti. Tällöin potkua olisi jo yli 300 heppaa ja akkukapasiteetti 87 kWh. Geneerisen oloista ulkokuorta täydentää kosketusnäyttöjä hyödyntävä sisusta, joten uusi Megane on kyllä ajan hengen mukainen, mutta ranskalainen avantgardismi on valitettavasti jäänyt kovin vähälle sähkövoimaan siirryttäessä.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.