Pariisin tämänvuotinen autonäyttely kutistui varjoksi entisestään, mutta yhden näyttelyhallin kahdessa kerroksessa nähtiin sentään muutamia maailmanuutuuksia. Yksi show’n villeimmistä luomuksista oli varmasti Renaultin 5 Turbo 3E -konsepti, joka ei välttämättä jää pelkäksi autonäyttelyn vetonaulaksi.
Neljän vuosikymmenen takaisen keskimoottorisen turboviitosen perusmuotoja toistavalla tutkielmalla on monia faneja myös Renaultin organisaatiossa. Heistä nimekkäin on ranskalaismerkin toimitusjohtaja Luca de Meo, joka haluaisi kovasti tuoda äärimmäisyyksiin menevän täyssähköisen hot hatchin tuotantoon. Hän puhui aiheesta Pariisin näyttelyn yhteydessä kahdelle eri medialle, joten aivan tuulesta temmattu idea ei ilmeisesti ole.
5 Turbo 3E voisi kuulemma muuttua tuotantoautoksi, jos Renault saisi jostakin tarpeeksi rahoitusta projektin toteuttamiseen. De Meo kertoi tämän brittiläiselle Autocarille, ja samansuuntaisia kommentteja hän antoi myös Top Gearille. Renault on de Meon mukaan löytänyt teknisen keinon, jolla melko lähellä konseptia oleva auto voitaisiin tuoda tuotantoon. Siinä ei olisi turvakaaria tai muita tutkielman erikoishöysteitä, mutta sopiva lähtökohta Renaultilla kuulemma jo olisi.
Merkillä ei ole kuitenkaan tarpeeksi syviä taskuja, joten de Meo esitti ratkaisuksi jopa joukkorahoitusta. Se paljastui vain vitsiksi, mutta Renaultin pitäisi joka tapauksessa saada jostakin rahaa projektin toteuttamiseen. Täysin entusiastien ehdoilla kehitettyjen autojen tuotanto ei ole halpaa, ja myyntilukematkin voivat jäädä pieniksi. 5 Turbo 3E menisi takuuvarmasti tähän kategoriaan, mutta sillä voisi olla myös suuri arvo täyssähköisten Renaultien imagon kiillottajana.
Suosittelemme
Pariisin tutkielman korin muodot pohjautuvat alkuperäiseen turboviitoseen, kun taas Renaultilta lähiaikoina tulossa oleva tavallinen sähköviitonen on täysin uusi auto, vaikka designissa hyödynnetäänkin retroviittauksia. Olisikin mielenkiintoista nähdä, saisiko sähköinen turboviitonen säilyttää 1980-luvun designia edustavan kattolinjansa ja muut perusmuotonsa. Ajovalojen paikalle sovitetut GoProt ja muu konseptihöttö saisi tietysti lähtöpassit, mutta tutkielman kaltaisella 280-kilowattisella ja 700-newtonisella voimalinjalla varustettu takavetoinen ajajan auto voisi tuoda sähköautot myös hot hatch -entusiastien sydämiin.