Renault Twingon loppu lähestyy – tilalle tulee täyssähköinen retromalli

Vuonna 1992 lanseerattu Renault Twingo oli aikanaan yksi nerokkaimmin suunniteltuja pikkuautoja. Twingon toinen ja kolmas sukupolvi eivät kuitenkaan yltäneet alkuperäispainoksen tasolle sen paremmin muotoilun kuin tilankäytönkään suhteen, joten auto poistuu ranskalaismerkin mallistosta jo lähiaikoina.

Nykyinen Twingo tuli markkinoille reilut kuusi vuotta sitten. Miniluokan viisiovinen auto suunniteltiin yhteiselle perusrakenteelle Smart Forfourin kanssa, mikä tarkoitti takamoottorirakenteen paluuta myös Renaultiin sitten 1960-luvun 8:n ja kumppanien päivien. Porsche 911:stäkin tuttu voimanlähdejärjestely olisi mahdollistanut hauskan ajettavuuden ainakin periaatteen tasolla, mutta valitettavasti Renault jätti tämän mahdollisuuden hyödyntämättä.

Twingon tilankäyttökin otti melkoista takapakkia takamoottorin myötä, joten nyky-Twingo painui ostajien mielissä varsin pian unholaan lanseerauksen aikaisen ensihuuman jälkeen. Viime vuonna Twingoa saatiin kaupaksi noin 43 000 yksilöä, mikä ei kuitenkaan riitä. Niinpä Renaultin uusi toimitusjohtaja kertoi nyt, että Twingo pudotetaan mallivalikoimasta kokonaan pois nykysukupolven jälkeen. Jatkuvasti tiukentuvien päästömääräysten vuoksi A-segmentin miniautojen kehittäminen polttomoottorilla tulisi liian kalliiksi, joten tässäkin segmentissä tulevaisuus on sähköinen.

Twingon korvaajaksi areenalle astuu retrohenkinen 5, josta annettiin esimakua jo muutama viikko sitten konseptiauton avulla. Kaiken järjen mukaan täyssähköisen pikkuauton hinta kohoaa kuitenkin nykyistä Twingoa korkeammaksi, joten todella edullista peruspikkuista etsiville Renault joutunee tulevaisuudessa myymään ei-oota. Myös Twingon paluu 5:n alle asemoituna retrotyylisenä sähköminiautona voisi olla mahdollinen ajatuskuvio ainakin teoriassa, mutta tällaisen projektin taloudellinen kannattavuus vaatisi yhteistyökumppanin.

Suosittelemme


Smartin ja Renaultin kumppanuuden päättyminen nykyisen Forfourin ja Twingon osalta tarkoittaa myös sitä, että Smartin valmistus Euroopassa loppuu. Jatkossa Smartit putkahtavat ulos Kiinassa sijaitsevalta tehtaalta, jonka joint venture -kumppanina vaikuttaa paikallinen Geely. Tulossa on ainakin nykymuodin mukainen crossover Forfourin tilalle, mutta kaksipaikkaisen Fortwon seuraaja jää vielä nähtäväksi.

Lue lisää