Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1992 esitelty Renault Twingo oli markkinoille tullessaan suorastaan vallankumouksellinen pikkuauto tilankäyttönsä ja muotoilunsa osalta. Alkuperäinen idea pääsi vesittymään pahasti Twingon toisen ja kolmannen sukupolven kohdalla, mutta nyt auto tekee jälleen paluun juurilleen.
Renault yllätti tällä viikolla kaikki ja toi julkisuuteen neljännen sukupolven Twingon konseptiversion. Vaikka juuri kukaan ei osannut odottaa vahvasti retroteemaista uutta Twingoa, auto sopii hyvin Renaultin tulevaisuudensuunnitelmiin. Ranskalaiset tuovat nimittäin ensi vuonna markkinoille sähköisen uudelleentulkinnan legendaarisesta Viitosesta, ja samalta tekniseltä pohjalta syntyy myös Tipparellun uudelleentulkintana toimiva crossover-henkinen 4.
Uuden 5:n saa edullisimmallaan noin 25 000 eurolla, kun taas esimerkiksi muutama viikko sitten esitellyn uuden Citroën ë-C3:n aloitusmalli alittaa maagisen 20 000 euron rajan. Samaan hintaluokkaan odotetaan tulokkaita myös muilta valmistajilta Kiinaa myöten, joten uuden Twingon on tarkoitus toimia täsmäaseena taisteltaessa kaikkein halvimpien uusien sähköautojen ostajien sieluista.
Uuden Twingon kehitystyön taustalla on Renaultin vasta perustettu Ampere-yksikkö, joka on erikoistunut sähköautoihin ja niiden softapuoleen. Kaikki Amperen käsialaa olevat uudet sähkö-Renaultit valmistetaan Euroopassa, ja uuden Twingon tuotantopaikkana voisi mahdollisesti toimia Slovenian Novo Mestossa sijaitseva tehdas. Renault käy parhaillaan keskusteluja eri valmistajien kanssa tuotekehityskustannusten jakamiseksi.
Uutta Twingoa odotetaan myyntiin vuonna 2026 alle 20 000 euron alkaen-hintaan tai vaihtoehtoisesti alle 100 euron kuukausimaksulla. Auton kulutusta mainostetaan luokkansa pienimmäksi 10 kWh:n myötä 100 kilometrillä, ja edeltäjämallien kaltaisesta kompaktista koostakin pidetään kiinni. Sen ansiosta Twingon pitäisi viedä 20 prosenttia vähemmän tilaa kuin keskimääräinen eurooppalainen auto.
Toivoa sopii, että kolmen vuoden päästä tuleva tuotantomalli säilyy mahdollisimman pitkälle nyt esitellyn konseptiauton kaltaisena. Se on nimittäin suorastaan riemastuttavan Twingo-mainen korin tila-autohenkistä perusmuotoa myöten. Myös nokkapellin kolme tötteröä sekä mulkosilmämaiset etuvalot ovat tuttuja juttuja jo 30 vuoden takaa, mutta nykyisen lediteknologian ansiosta valoista on voitu säilyttää pelkät ääriviivat. Takana yhdennäköisyys ei ole aivan yhtä ilmeinen, mutta tarkemmin katsomalla sieltäkin alkaa löytyä Twingolle tunnusomaisia muotoja.
Suosittelemme
Korimallissa on kuitenkin yksi suuri ero alkuperäiseen, koska uudessa painoksessa on käytännöllisyyden vuoksi viisi ovea. Etuovien pyöreä kahva on sentään kuin 90-luvulta repäisty, ja vanteissakin on vahvoja yhtymäkohtia ensimmäisen Twingon pölykapseleihin. Sisustasta ei ole olemassa vielä minkäänlaisia kuvia, mutta tässä tapauksessa digitaalinen keskinäyttö olisi myös esikuvan mukainen ratkaisu. Tullessaan markkinoille uuden Twingon kilpailijoihin kuuluvat aiemmin mainitun Citroënin lisäksi esimerkiksi VW ID.1 sekä sähköinen Fiat Panda, ja Opelin, Hyundain sekä Kiankin aloitustason sähköpikkuautoista on jo liikkunut huhuja.