Renault suunnittelee seuraavan ikonin comebackia – Tipparellu palaa markkinoille vuonna 2025 sähkön voimin

Vuosina 1961-1994 valmistettu Renault 4, eli tuttavallisemmin Tipparellu oli melkoinen menestystarina. Erityisesti Ranskan maaseudun tarpeisiin suunniteltua pikkuautoa ehdittiin tehdä yli kolmen vuosikymmenen aikana reilut kahdeksan miljoonaa yksilöä, joten Tippa jätti pysyvän jäljen autohistoriaan.

Nostalgiannälkäisille on lähivuosina tiedossa herkkua, koska Renault on herättämässä myös Tipan uudelleen henkiin täyssähköautona. Retrohenkisestä sähkö-Viitosesta ranskalaiset ehtivät jo esitellä konseptin, ja tuotantomallia voidaan odotella vuodeksi 2023. Sähkö-5:n esittelyn yhteydessä Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo vihjasi myös, että ainakin yksi muukin vanha mallimerkintä on tekemässä paluun markkinoille.



Ranskalaismerkin sisäpiiriläiset ovat nyt vahvistaneet, että kyse on Tipparellun uudesta tulkinnasta. Kahden lähes samankokoisen retrosähköauton tarjoaminen voi kuulostaa erikoiselta, mutta Viitonen ja Tippa saadaan asemoitua eri lokeroihin jo niiden historian perusteella. 5 saa kunnian edustaa sporttista hatchbackia, kun taas 4:n juuret maaseutuväestön tarpeisiin suunniteltuna jokapaikanhöylänä tekevät uudesta tulkinnasta mainion lähtökohdan kompaktille crossoverille.





Renaultin mallistoon kuuluu tällä hetkellä myös samankokoinen Zoe, joka on noussut Euroopan myydyimmäksi sähköautoksi. Tätä taustaa vasten Zoe saattaa saada jatkoa, jolloin se voitaisiin asemoida sähköautovalikoiman edulliseksi aloitusmalliksi. 4 ja 5 olisivat puolestaan hieman hinnakkaammat ja tyylitietoisemmat vaihtoehdot. Uutta Tipparellua voidaan kuulemma odottaa myyntiin vuonna 2025, ja hatchback-korisen crossoverin lisäksi luvassa saattaa olla klassisen esikuvan mukainen pakettimalli esimerkiksi urbaaniin jakelukäyttöön.

Entistä arvokkaammat autot ja niistä saatava parempi kate muodostavat Renaultin uuden strategian kulmakiven. Isompiin C- ja D-segmentteihin on luvassa seuraavien neljän vuoden aikana peräti seitsemän uutta mallia, joista kaksi liikkuu pelkän sähkön voimin. Suurin osa näistä uutuuksista on ajan hengen mukaan jonkinlaisia katumaastureita tai crossovereita. Tähän heimoon kuuluu jatkossa myös Megane, joka muuttuu täyssähköiseksi crossoveriksi jo ensi vuonna. Todennäköisesti nykyinen polttomoottorimallikin jatkaa kuitenkin uutuuden rinnalla ainakin jonkin aikaa.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.