Renault on asettanut tavoitteekseen olla ensimmäinen autonvalmistaja, joka kierrättää sekä litiumia, kobolttia, että nikkeliä uusien akkujen valmistuksessa.
Ranskalaisvalmistaja aikoo erottaa ja kierrättää litiumia ja muita materiaaleja käytetyistä sähköajoneuvojen akuista. Jos yhtiö saavuttaa tavoitteensa, se on ensimmäinen eurooppalainen valmistaja, joka kierrättää akkumateriaalia suuressa mittakaavassa.
Renaultin ympäristöyksikön The Future is Neutral (TFIN) toimitusjohtaja Jean-Philippe Bahuaud paljasti haastattelussa Pariisissa, että autonvalmistaja käy “pitkälle vietyjä” keskusteluja akkumateriaalien kierrätykseen erikoistuneiden yritysten kanssa.
“Euroopassa ei tällä hetkellä ole ketään, joka voisi väittää kierrättävänsä käytettyjä akkuja suljetussa kierrossa nikkelin, koboltin ja litiumin tuottamiseksi uusien akkujen valmistamiseksi”, Bahuaud täräytti Reutersille.
Käytettyjen sähköautojen akkujen materiaalien kierrättäminen ei hyödytä pelkästään ympäristöä, sillä akuissa käytetyt tärkeät metallit muodostavat jopa 70 % akun kustannuksista, mikä puolestaan voi edustaa jopa 40 % koko sähköauton valmistuskustannuksista. Näiden metallien kierrättäminen, ja niiden käyttäminen uusiin akkuihin auttaa myös Renaultia tekemään parempaa tulosta.
Suosittelemme
Renaultin TFIN-yksikkö onkin jo lähtenyt mukaan kierrätysmarkkinoille. Tuotanto yrityksen Flinsin tehtaalla Pariisin lähellä päättyy ensi kuussa, ja tehdas siirtyy osittain kierrätettyjen autonosien, sekä kunnostettujen ajoneuvojen tuotantoon. Tavoitteena on korjata jopa 9 000 akkua tänä vuonna, jotka sitten myydään 30 % alennuksella uusiin osiin nähden.
Renaultin tähänastiset seikkailut sähköautojen maailmassa eivät suinkaan ole olleet pelkkää päivänpaistetta. Kahden vuoden ajan yhtiö oli toivonut sähköajoneuvoliiketoimintansa Amperen irtautumista, mutta perui nämä suunnitelmat tammikuussa. Listautumisannin oli määrä tapahtua vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla, mutta Renault päätti olla jatkamatta “nykyisten osakemarkkinoiden olosuhteiden takia”. Autonvalmistaja totesi myös, että Ampere toimii odotettua paremmin, eikä se tarvitse rahallista elvytystä niin paljon kuin oli ajatellut.