MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Renault Group esittelee Münchenissä uuden sähkösedanin – autoa ei kuitenkaan voi ostaa

Mobilize-nimi ei taida sanoa useimmille autoalaa seuraavillekaan yhtään mitään. Se on Renault Groupin yhteiskäyttö- ja kyytipalveluihin panostava sähköbrändi, joka lanseerattiin äskettäin.

Tammikuussa Mobilize esitteli pelkästään konseptiksi jääneen EZ-1-kaupunkiauton, ja nyt vuorossa on brändin ensimmäinen tuotantomalli. Se on täyssähköinen Mobilize Limo, joka nähdään ensi viikolla avautuvassa Münchenin autonäyttelyssä. Hieman crossover-henkinen sedan näyttää kumman tutulta, mihin on looginen selityksensä.

Auto on nimittäin esitelty jo vajaa vuosi sitten Kiinassa JMEV GSE -nimellä. Renault on joint venturena toimivan JMEV:n osaomistaja, joten sähköinen sedan on tätä kautta saatu näppärästi uusiokäyttöön vanhalla mantereella. Kiinalaistausta näkyy Limon designissakin, joka yhdistelee klassisia piirteitä futuristisiin elementteihin erityisesti auton keulassa ja valoumpioissa. Kokonaisuus vaikuttaa modernilta, mutta sen varaan on hankala rakentaa helposti tunnistettavaa brändi-identiteettiä.

Suosittelemme


Sisustakin voisi olla käytännössä mistä tahansa nykyautosta. 10,25-tuumaista digimittaristoa täydentää 12,3-tuumainen keskinäyttö, jota käytetään luonnollisesti kosketuksen välityksellä. Fiilistä kohottaa tunnelmavalaistus, ja samaan pyritään myös ohjaamon hiilikuitu- sekä metallikoristeilla. Penkeissä on hyödynnetty puolestaan helposti puhdistettavaa keinonahkaa, joka on valittu Limon käyttötarkoitusta silmälläpitäen.

Vajaan 4,7 metrin pituinen sähkösedan on suunniteltu erityisesti taksiksi sekä vuokra- ja yrityskäyttöön, eli yksityishenkilöt eivät voi ostaa autoa. Värivalikoimakin on rajattu tätä silmälläpitäen metallimustaan ja -harmaaseen sekä kiiltävän valkoiseen. Sisätiloissa on panostettu erityisesti takamatkustajien viihtyvyyteen. Sisään on helppo kulkea reilusti avautuvien takaovien ansiosta, ja takaistuimen polvitila on kuulemma 288 milliä. Tuhdolle sopii kolme henkeä, joiden viihtyvyyttä kohentaa esimerkiksi keskitunneliin sovitettu jäähdytetty säilytyslokero. Sedan-mallisen takakontin vetoisuus on puolestaan 411 litraa.

Voimanlähteenä palvelee 150 hevosvoimaa ja 220 newtonmetriä tuottava sähkömoottori, joka kiihdyttää Limon hieman alle 10 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeus on puolestaan rajattu 140 km/h:n lukemaan. Ajomoodit ovat Eco, Normal ja Sport. 60 kWh:n akku mahdollistaa WLTP-standardin mukaisen 450 kilometrin toimintasäteen, ja pikalaturilla saadaan 40 minuutissa noin 240 kilometrin verran toimintamatkaa.

Münchenissä tapahtuvan esittelyn jälkeen 40 autoa pääsee tosielämän koekäyttöön Euroopan kaduille. Ensi vuoden puolestavälistä alkaen Mobilize tarjoaa ammattikuskeille suunnattua tilauspalvelua, joka sisältää Limon ja kaikki tarvittavat oheispalvelut kiinteällä kuukausimaksulla. Mobilize laskee kyytipalveluiden kasvun varaan, koska niiden markkinoiden pitäisi nousta Euroopassa nykyisestä 28 miljardista eurosta peräti 50 miljardiin vuoteen 2030 mennessä.

LähdeCarscoops

Lue lisää