Renault Espacekin muuttui SUV:ksi – tila-autojen pioneeri on nyt Australin pidennetty seitsemänpaikkainen versio

Renault Espacen muuttuminen täysiveriseksi SUV:ksi on ollut jo pitkään tiedossa ranskalaismerkin julkaisemien tiiserikuvien perusteella. Nyt Austral-katumaasturin pidennettynä versiona toimiva uusin Espace tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

Jo edellinen Espace sisälsi crossover-maisia piirteitä, mutta auto oli vielä kokonaan oma mallinsa. Uusin Espace on sen sijaan peräpäänsä ja akselivälinsä osalta venytetty Austral, joka tarjoaa paikat haluttaessa seitsemälle henkilölle. Tästä huolimatta uutuus on edellistä Espacea lyhyempi, mutta jalkatiloja mainostetaan luokkansa parhaiksi. Osuutensa asiaan on myös Australia pystymmällä perällä, ja auton pituus on reilut 4,7 metriä.

Kuva: Renault

Akseliväli on puolestaan hieman yli 2,7 metriä, eli 212 milliä Australia suuremmasta pituudesta 69 menee akselivälin ja 142 milliä pidemmän peräylityksen kontolle. Uutta Espacea saa kolmena eri varustetasona, jotka ovat lähtötason Techno, luksushenkinen Iconic ja sporttisempi Esprit Alpine. Varusteista riippuen Espacen paino on 1587-1698 kiloa, eli 215 kiloa vähemmän kuin edeltäjässä. Saatavilla ovat sekä viisi- että seitsemänpaikkaiset versiot samaan hintaan. Keskirivin penkkejä voi siirtää pituussuunnassa 220 millin verran, ja seitsemänpaikkaisena auton tavaratila on pienimmillään 159 litraa.

Kuva: Renault

Kolmannen penkkirivin voi kuitenkin taittaa alas, jolloin kontin vetoisuus on 477-677 litraa keskirivin penkkien asennosta riippuen. Kaikki penkit kaatamalla seitsemänpaikkaiseen malliin syntyy parhaimmillaan 1714 litran tila, ja viisipaikkainen versio pistää vielä paremmaksi 1818 litran lukeman myötä. Jälkimmäisen tavaratilan perusvetoisuus on puolestaan 581-777 litraa.

Kuva: Renault

Ohjaamon etuosa kojelautoineen on identtinen Australin kanssa, eli digitaalimittaristo on 12,3-tuumainen ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö 12-tuumainen. Espaceen on sovitettu yhteensä kuusi USB-C-porttia, ja tila-autoperinteiden mukaisesti autossa on 39 litran verran säilytystilaa ohjaamossa. Lisää valoa tulee puolestaan lisävarustelistalta löytyvästä panoraamakatosta, jonka pituus on yli 1,3 metriä.

Kuva: Renault

Voimanlähdepuolella ei tule valinnanvaikeutta, koska tarjolla on vain yksi vaihtoehto. Se on itselataavaksi mainostettu hybridi, joka koostuu 1,2-litraisesta turboahdetusta kolmipytystä, sähkömoottorista, starttigeneraattorista ja 2 kWh:n litiumioniakusta. Australin huippuversion tavoin Espace E-Techissä on 200 hevosvoimaa ja 205 newtonmetriä, jotka välitetään etupyörille automaattivaihteiston kautta. Nollasta sataan -kiihdytys sujuu 8,8 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 175 km/h.

Suosittelemme

Kuva: Renault

Taloudellisuus on kohentunut ainakin paperilla edelliseen Espaceen verrattuna, jota sai bensa- ja dieselkoneilla. Renault kertoo uutuuden keskikulutukseksi 4,6 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöiksi 104 grammaa kilometriä kohti. Toimintamatka on puolestaan parhaimmillaan 1100 kilometriä, eli ainakin tässä suhteessa sähköautoilla riittää vielä kirittävää. Espanjan Palencian tehtaalla valmistettavan uuden Espacen hinnat on luvattu kertoa myöhemmin, mutta tilauksia pääsee ainakin joissakin maissa tekemään vielä tämän kevään aikana.

LähdeCarscoops

Lue lisää